16.9.2020
Flyplass
,
16.9.2020
Flyplass
,
Hver dag, hele året gjennom, er Stangeland Maskin på oppdrag for Avinor på Stavanger lufthavn Sola. I 17 år har Arnfin Skadsem ledet arbeidet, og når Bjarte Løland Bråtveit får spørsmål om hva som er kjekkest med arbeidet på flyplassen, svarer han kontant: Folka!
Arnfin Skadsen avbildet i forbindelse med ny parkeringsplass etter brannen. Foto Tommy Ellingsen
Bjarte er maskinkjører, og med sin EW160E, en 16 tonns hjulgående gravemaskin fra Volvo er han mobil til å komme seg rundt over hele den 4,5 kvadratkilometer store flyplassen. Løland Bråtveit inngår i grunnstammen av mannskap som har fast opphold på flyplassen. Sammen med grunnarbeider Per Morten Sikveland, bas Einar Sele og driftsleder Skadsem leverer gjengen alt av tjenester innen forvaltning, drift og vedlikehold, vann og avløp, asfaltering – ja, alt som Avinor har behov for. Prosjektleder for Stangeland Maskin er Geir Birkeland. Arbeidet som skal utføres er som regel planlagt lang tid i forkant, og inngår i de helhetlige, langsiktige planene, selv om det alltid dukker opp en drøss med adhocoppdrag.
De innvidde med sikkerhetsklarering får selvsagt også sin del av gode historier.
Arnfin smiler, og forteller med glimt i øyet den gangen i 2004 Stangeland Maskin ble hyret inn for å grave vekk tretten sprengstoffstrenger. Strengene var på 120 meter hver og var plassert under rullebanen under andre verdenskrig.
Han ler av det nå, men det er ganske absurd å høre ham fortelle om Stangeland- ansatte kun beskyttet av hjelm og vernesko, som stod for arbeidet med å grave frem dynamitten fordelt rundt på øst/vestbanen. Arbeidet ble observert på avstand av Forsvaret – i fullt bombeutstyr.
Midt i krysningen mellom begge rullebanene foregikk arbeidet, og det medførte at flyplassen ble stengt i over ett døgn. Det skjedde en helg, og var selvsagt varslet. Men ikke alle flyselskap fikk det med seg. Et charterfly fra Syden ble nektet landingstillatelse, og ble omdirigert til Kjevik. Alle reisende ble fraktet til Sola med buss.
-Kjedelig for passasjerene, ler Arnfin.
Det ble gjort et nytt dynamittfunn under arbeid med nytt parkeringshus i 2014. Dette er snadder for historieinteresserte
Løland Bråtveit. Han har ventet i spenning på at det 63 år gamle Braathens-flyet DC-6B skulle hentes hjem til Sola, det siste av sitt
slag som ennå blir brukt i trafikk.
-Det var stiftelsen Flyhistorisk museum Sola som har sikret seg flyet som er brukt som brann- og transportfly i Anchorage, Alaska frem til nå, forklarer maskinføreren. Flyet ble forsinket både på grunn av høy dollar-kurs, men kom endelig heim til Sola 2. juni.
(du kan lese mer om flyet her)
-Jeg var på plass, sier Bjarte entusiastisk.
Stangeland Maskin har vært i aktivitet på flyplassen mer eller mindre siden Trygve lastet den ut med traktor og lesseapparat i 1959. De siste fjorten årene er samarbeidet formalisert med rammeavtaler, fordelt på to hovedentreprenører. Nå er det Risa og Stangeland Maskin som side om side drifter og bygger her. Mannen som siden 2014 har fordelt oppdragene 50/50 mellom Risa og
Stangeland, heter Kåre Todnem. Han er Fagansvarlig anlegg, ansatt av Avinor. Todnem kommer fra anleggsbransjen, og har lødd mye stein før han valgte å videreutdanne seg for å påta seg mer ansvar.
-Det er en fordel å ha bransjeerfaring, forteller Todnem. Skadsem nikker anerkjennende, og de er begge enig om at god dialog gjør
at de sammen kommer frem til effektive løsninger. Alle oppdrag under 1,5 million fordeles på rammekontraktene, beløp over går på minikonkurranser eller åpne anbud.
Selv om de fleste oppdragene er planlagt god tid i forvegen, var det ingen som kunne forutse hasteoppdraget da parkeringshuset
tok fyr 7. januar 2020. Maskinfører Bjarte hadde nettopp kommet hjem fra jobb da han ble oppringt av Skadsem med spørsmål om
å komme tilbake på jobb. Det er brann, og brannmannskapet trenger assistanse. Det skjer mye på kort tid, og 30 minutter etter telefonsamtalen ruller maskinfører Løland Bråtveit med sin EW160 inn bak brannsperringene.
-Klarer du å åpne opp for oss? Spørsmålet kommer fra brannmannskapet. Løland Bråtveit bekrefter at det kan han, men da vil han
ødelegge bygningen.
-Gi gass, var svaret jeg fikk, så jeg satte skuffa i bygningen, og åpnet opp, forklarer han.
Einar Sele har vært innom flyplassen med jevne mellomrom siden han startet som lærling for sju år siden. De to siste årene i den faste gjengen til Skadsem. Han gikk i gang med å lage vei inn til brannen slik at Nordic Crane Vest og betongbilen kom til. Fleksibilitet er nøkkelordet, og plutselig var det Sele, plassert i en personkorg, som ble løftet opp over toppen av den brannskadde
bygningen for sikring av løs taktekking. Etterpå ble det sprøytet betong på taket for å redusere faren for at løs taktekking skulle flagre avgårde med vinden.
-Det var skummelt, men tøft, svarer Sele mens han tenker tilbake på brannen. Kranen som løftet han var en Grove GMK 5130 med en bomlengde på 60 meter.
Det var behov for mer hjelp, og i løpet av 1,5 time var Langemann på plass. Det er en CAT340F med lang bom som når 22 høydemeter. Maskinfører Eivind Berge Bryne kobler til den hydrauliske klypa, og går i gang med å rive ned løse stålbiter fra bygningen.
-Det var for å sikre fasaden for løse gjenstander i frykt for at de skulle bli tatt av vinden, forklarer Sele.
Tidlig dagen etter var Arnfin og hans gjeng i gang med å legge om veiene. Skulder ved skulder i samarbeid med arbeidere fra Risa ble det etablert nye inn- og utkjøringer for å sikre trafikkavviklingen.
Arbeidet med å bygge ny parkeringsplass for ansatte og leiebiler ble vunnet på mini-konkurranse. Dagen etter tildeling av jobben, var utstyr og personell på plass. Arnfin smiler, som han ofte gjør, og sier:
-Ja, det kan vel kalles for en hastemobilisering, men vi vil jo stille opp, sier driftslederen som kjenner flyplassen som sin egen bakgård. Todnem nikker anerkjennende.
Stangeland Maskin har vært med på mye, og de siste seks årene er det asfaltert 500 mål på rullebaner og oppstillingsplasser,
det er lagt over 100 runde kantlyskummer, 10 kilometer med rør og 30 kilometer med trekkekabel, for å nevne noe.
-Dere er her hver eneste dag – hele året avslutter Todnem.
2001 Peling og grunnarbeid første etappe terminal utland
2003 Peling og grunnarbeid første etappe terminal innland
2005 Peling og grunnarbeid andre etappe utland
2006 Masseutskriftning del av øst/vest bane 800 meter
2007 Peling og grunnarbeid resten på innlandsterminalen
2008 Masseutskiftning for flyoppstilling gate 18-24
2010 Grunnarbeid for hotellet
2011 Peling, grunnarbeid og utomhus for parkeringshus trinn to
2013 Masseutskiftning og forlengelse 150 meter rullebane i sør
2014 Peling, grunnarbeid og utomhus for parkeringshus trinn tre
2015 Masseutskriftning av plattform i betong for fraktefly
2016 Stor VA grøft ø1400 Q-maks rør, ca 1 km med ekstremt lite fall
2017 Reasfaltering av øst/vest banen
2018 Rehabilitering av brannøvingsfelt
Artikkelen ble først publisert i Stangeland Magasinet nr 122 / Juni 2020
27.9.2024
Veg- og infrastruktur
Det første asfaltstrekket i Rogfast-dypet er lagt, noe som markerer en viktig milepæl i rekordprosjektet.
11.9.2024
Veg- og infrastruktur
På E02 Kvitsøy skal arbeidsfellesskapet ta del i å bygge verdens lengste og dypeste undersjøiske tunnel. Dermed fortsetter vi vårt ti år lange og tette samarbeid om å utføre store og komplekse infrastrukturprosjekter.
10.9.2024
Anleggstjenester
Bærekraft og miljø
Da det ble klart at bortkjøring av masser til tipp ville gi en formidabel omkjøringsvei, tenkte driftsleder Håkon Gundersen alternativt. Det har prosjektet spart penger på.
17.6.2024
Jobben med å plastre Vannassen, et av Stavangers viktigste friluftsområder, er en jobb med stor betydning for oss i Stangeland. Den kan nemlig åpne døren for lignende jobber i tiden som kommer.
24.5.2024
Veg- og infrastruktur
Det lukter egg og bacon lang vei i og utenfor brakkene ved IKEA på Forus. Her er gjengen som bygger den banebrytende sykkelstamveien mellom Stavanger og Sandnes.