28.7.2025

Folk og kompetanse

,

28.7.2025

Folk og kompetanse

,

Ansiennitet og erfaring som fundament i Stangeland Maskin

Ansiennitet er langt mer enn tall på et papir – det er selve grunnmuren i Stangeland Maskins kultur, trivsel og utvikling.

Ruth-Marie Nord-Varhaug, Eivind Stranden og Sigbjørn Tveiten ser verdien av tidlig involvering og tett samarbeid på tvers av avdelinger for å sikre gode løsninger fra anbud til ferdig prosjekt.

Medarbeidere som har vært her lenge blir fanebærere, de får «blått blod». Et av de fire hovedmålene i bedriften er økt ansiennitet. Ansatte som har jobbet lenge gir høyere kvalitet og effektivitet, samtidig som de kjenner kulturen og bedriftens historie.

Et godt lagarbeid

I markedsavdelingen er det stødige Ruth-Marie Nord-Varhaug (faglig leder prosjekt utvikling) og Eivind Stranden (markedsleder) som har lengst fartstid. De startet samtidig i 2013 og har vært med på en solid utvikling i Stangeland Maskin.

–Eg elske å vinna! Markedsleder Eivind Stranden er klar i talen. Han er en ekte vinnerskalle, som kommer fra en håndballfamilie hvor konkurranse er en del av hverdagen. Sammen med kollega Ruth-Marie Nord-Varhaug representerer de en solid bedriftskultur preget av lang erfaring, høy motivasjon og en sterk drivkraft for å vinne nye kontrakter.

Sammen har de bygd opp et godt arbeidsforhold og en kultur preget av tillit, der de utfyller hverandre og bidrar til faglig utvikling. Markedsavdelingen har vokst de siste ti årene, og det har kommet flere folk til – men det synes Ruth-Marie og Eivind bare er kjekt. Jo flere på laget, jo bedre.

–Det er alltid bra med ny giv, og ansatte som ser ting fra et annet perspektiv enn det vi er vant til. Det styrker teamet både faglig og sosialt. Samtidig er det godt å vite at grunnmuren står sterkt, og at vi fremdeles kan kjenne oss igjen i verdiene våre – arbeidsglede, ryddig, effektiv og forberedt, sier Ruth-Marie.

Eivind Stranden fortsetter:
–Arbeidsglede er nok viktigst, og gjenspeiler miljøet en jobber i og arbeidsoppgavene vi får. Det er begge enige om. Trives du sammen med kollegene dine, bygges det en kultur som gjør at du faktisk gleder deg og har lyst til å gå på jobb og ikke minst prestere sammen som et lag, sier han.

Stemningen er god når Ruth-Marie, Eivind og Sigbjørn planlegger nye prosjekt.

En bransje i endring krever kontinuerlig utvikling

For ti år siden var pris det viktigste kriteriet i en anbudskonkurranse. I dag handler det minst like mye om miljøhensyn, gjennomføringsplaner og dokumentert kompetanse. Det stilles strengere krav til bedriftens prosjekt referanser og til hver enkelt ansatts kompetanse.

Derfor er det viktigere enn noen gang å bygge erfaring over tid og sørge for god kompetanseoverføring. Noen prosjekter krever spisskompetanse, eksempelvis damanlegg.

Fra anbud til drift: Stafettpinnen bringes videre

Folkene i Stangeland spiller hverandre gode, og i markedsavdelingen tenker vi oss at vi er i en stafett der vi tar første etappe og bringer pinnen videre. Målet er å levere et vellykket prosjekt som et samlet lag, fra anbudsprosessen til ferdig overlevert prosjekt.

Prosjektleder Sigbjørn Tveiten, som har 20 år i Stangeland bak seg, kjenner godt til verdien av tidlig involvering.

–Vi er ofte med allerede i anbudsfasen og lager fremdriftsplaner, bemanningsplaner og gjennomføringsstrategier. På den måten blir prosjektorganisasjonen tidlig involvert i prosessen, vi får være med på å sette vårt preg på anbudet, og sammen finne de beste og mest lønnsomme løsningene basert på tidligere erfaringer, sier Sigbjørn. Får vi jobben, er vi klare til å starte. Det gir stor verdi for prosjektet og kunden, sier han.

Sigbjørn liker å dele av sin kunnskap og erfaring. Hans kompetanse og livserfaring er viktig og må videreføres til neste generasjon for å bygge en sterk og solid organisasjon over tid. Han forteller om både suksesser og utfordringer fra tidligere prosjekter og at vi må lære av det vi har gjort bra og det vi har gjort feil.

–Det handler ikke om å alltid ha rett, men om å ville bli bedre sammen. Vi må tåle å snakke om feil, slik at vi ikke gjentar dem. Samtidig må vi være åpne for nye måter å jobbe på, sier han.

Han understreker hvor viktig det er å ta imot innspill fra de yngre i organisasjonen. – De tenker nytt. Vi tenker erfaringsbasert. Det er i kombinasjonen vi finner de beste løsningene, avslutter han.

Bildegalleri

No items found.

Se andre nyheter

4.8.2025

Bærekraft og miljø

Ferdigvare

Folk og kompetanse

Våre pukkverk

Gjør gull ut av gråstein – Stangelandmodellen i praksis

På Kalberg mottar Stangelands pukkverk store mengder gjenvinnbare overskuddsmasser fra prosjekter i regionen. Her forvandles masser som tidligere ville blitt kjørt til tipp, til høyverdig betongtilslag – en innsats som både kutter utslipp og sparer naturressurser.

28.7.2025

Folk og kompetanse

Ansiennitet og erfaring som fundament i Stangeland Maskin

Ansiennitet er langt mer enn tall på et papir – det er selve grunnmuren i Stangeland Maskins kultur, trivsel og utvikling.

18.7.2025

Folk og kompetanse

Fra paragrafer til praksis

–Jeg har lært at jeg må kunne litt om mye, men ikke alt om alt. Rollen min handler i stor grad om å forstå helheten, og å vite hvem jeg må spille god for å komme i mål, sier Nicola Herbert.

9.7.2025

Veg- og infrastruktur

Vann og avløp

Kulverter og andre konstruksjoner

Så mye mer enn en bussvei

–Vi bygger faktisk grunnlaget for trygg trafikkavvikling, næringsliv og videre vekst i området, sier prosjektleder Geir Birkeland i Stangeland Maskin.

2.6.2025

Bærekraft og miljø

Samfunnsansvar

Tar miljøgrep: Stangeland Magasinet blir heldigitalt

I 2026 runder det tradisjonsrike Stangeland Magasinet 45 år, en passende anledning for å ta steget inn i fremtiden. Fra og med sommeren 2026 blir nemlig magasinet kun å finne på våre nettsider, i tråd med vårt fokus på bærekraft.

Et heldigitalt magasin betyr ikke mindre spennende lesestoff. Dessuten får du løpende nyheter på tsmaskin.no, hele året.