11.9.2024
Veg- og infrastruktur
,
11.9.2024
Veg- og infrastruktur
,
På E02 Kvitsøy skal arbeidsfellesskapet ta del i å bygge verdens lengste og dypeste undersjøiske tunnel. Dermed fortsetter vi vårt ti år lange og tette samarbeid om å utføre store og komplekse infrastrukturprosjekter.
(Foto: Ann Kathrin Nybø, Stangeland Maskin)
Implenia Norge og Stangeland Maskin utfører for øyeblikket tre store og prestisjefulle infrastrukturprosjekter sammen: E39 Lyngdal Øst – Lyngdal Vest, og to parseller på E39 Rogfast – E03 Boknafjordtunnelen sør og E02 Boknafjordtunnelen midtre del. Boknafjordtunnelen blir verdens lengste undersjøiske tunnel.
Hva er hemmeligheten bak denne solide, snart ti år lange alliansen mellom Implenia Norge og Stangeland Maskin?
Man kan se oss som et ektepar som utfyller og støtter hverandre
Peder Sødal er direktør for tunnel i Implenia Norge, og mener at en viktig grunn til at arbeidsfellesskapet lykkes med et godt samarbeid er at de to prosjektorganisasjonene samlokaliseres tidlig i gjennomføringsfasen.
«Implenia og Stangeland sitter sammen helt fra kontraktsignering, og dette er avgjørende for å få en god felles oppstart. Vi bruker mye tid i tidlig fase for å definere og fordele oppgaver og unngå misforståelser,» sier Sødal.
Sødal forteller videre at han har statusmøter med Stangeland Maskin hver uke. Der deler de erfaringer og sørger for at begge parter alltid er oppdatert og i forkant.
Kulturelt er vi ganske like, og vi har stor respekt for hverandres fag
Erik Eiane i Implenia Norge er prosjektleder på E39 Lyngdal Øst – Lyngdal Vest, og opplever at de to organisasjonene har vokst sammen til én enhet på prosjektet.
«Vi spiser alle måltider sammen og har felles aktiviteter. Kulturelt er vi ganske like på anleggsplassen, og vi har stor respekt for hverandres fag. Vi har begge skjønt at vi trenger hverandre og er avhengige av hverandre for å lykkes,» sier Eiane.
Nettopp at Implenia og Stangeland har like verdier og ulike kompetanser gjør arbeidsfellesskapet til en god match.
«Arbeidsfellesskapet med Implenia har gitt store fordeler for Stangeland. Vi har mulighet til å ta større jobber, fordi Implenia har viktig kompetanse på bru og tunnel. For oss er det helt avgjørende å ha en god samarbeidspartner som Implenia for å legge inn anbud på store prosjekter,» sier prosjektleder for Stangeland på E39 Lyngdal Øst – Lyngdal Vest, Per Svendsen.
Svendsen forklarer at Stangeland har dratt nytte av å jobbe på store og komplekse prosjekter med Implenia. Gjennom samarbeidet har de bygget verdifull kompetanse og erfaring som de tar med videre.
Direktør for tunnel i Implenia Norge, Peder Sødal, er enig i at de to selskapene spiller hverandre gode:
«Som børsnotert selskap har nok Implenia gjort Stangeland bedre på planlegging og langsiktighet, mens Implenia har dratt nytte av familieeide Stangelands bevissthet rundt egne operasjoner og kost».
«På en måte kan man nesten se oss som et ektepar – to individer med hver sine gode og dårlige egenskaper, som utfyller og støtter hverandre».
I mai i år ble det klart at Implenia og Stangeland skal bygge E02 Boknafjordtunnelen midtre del, også kjent som Kvitsøy – den siste og mest komplekse parsellen på E39 Rogfast. Arbeidsfellesskapet har gjennomført en grundig samhandling sammen med kunden. Arbeidene med tilrigging begynte i august, og tunneldriften starter opp i oktober i år.
Skal vi gjøre noe stort, er det med Implenia
Tommy Stangeland er daglig leder i Stangeland Maskin, og mener grunnen til at samarbeidet går så smidig er at partene har tillit til hverandre og jobber mot samme mål: Å levere som avtalt.
«Vi er strålende fornøyde med samarbeidet med Implenia og at vi fortsetter å vinne store og komplekse prosjekter sammen. Arbeidsfellesskapet er en viktig del av vår strategi fremover. Skal vi gjøre noe stort, er det med Implenia,» sier Tommy Stangeland.
Og det er allerede utsikter til fortsatt samarbeid. Implenia og Stangeland er nå i anbudsfase på veiprosjektet Mandal – Blørstad på E39. Nytt denne gangen er at Stangeland er i lead på prosjektet. Tidligere har fordelingen på prosjektet vært omtrent 70/30 for Implenia og Stangeland, mens Stangeland denne gangen har størst andel på grunn av mye masseflytting i dagen og mindre bru og tunnel.
«Vi er glade for at Stangeland ønsker å ha med Implenia i dette anbudet og at samarbeidet går begge veier. Arbeidsfellesskapet mellom Implenia og Stangeland er et lykkelig ekteskap,» konkluderer Peder Sødal i Implenia Norge.
Se ledige stillinger hos Implenia og Stangeland.
27.9.2024
Veg- og infrastruktur
Det første asfaltstrekket i Rogfast-dypet er lagt, noe som markerer en viktig milepæl i rekordprosjektet.
11.9.2024
Veg- og infrastruktur
På E02 Kvitsøy skal arbeidsfellesskapet ta del i å bygge verdens lengste og dypeste undersjøiske tunnel. Dermed fortsetter vi vårt ti år lange og tette samarbeid om å utføre store og komplekse infrastrukturprosjekter.
10.9.2024
Anleggstjenester
Bærekraft og miljø
Da det ble klart at bortkjøring av masser til tipp ville gi en formidabel omkjøringsvei, tenkte driftsleder Håkon Gundersen alternativt. Det har prosjektet spart penger på.
17.6.2024
Jobben med å plastre Vannassen, et av Stavangers viktigste friluftsområder, er en jobb med stor betydning for oss i Stangeland. Den kan nemlig åpne døren for lignende jobber i tiden som kommer.
24.5.2024
Veg- og infrastruktur
Det lukter egg og bacon lang vei i og utenfor brakkene ved IKEA på Forus. Her er gjengen som bygger den banebrytende sykkelstamveien mellom Stavanger og Sandnes.