1.7.2021

Eiendom og investeringer

,

1.7.2021

Eiendom og investeringer

,

Farsund Marina åpner dørene, Stangeland med på eiersiden

Er du rogalending med båt på Sørlandet, trenger du ikke lenger kjøre milevis for hverken service eller vinterlagring. Nå er nemlig Farsund Marina ferdig og klar for vinterlagring av minst 280 båter. Stangeland Gruppen eier 50 % av eiendommene som nå står ferdig.

Dronefoto Marinelektro

– Det er det største båthotellet som finnes mellom Sandnes og Grimstad. Dette blir et fantastisk anlegg som legger til rette for et enkelt båthold. I tillegg blir det god plass til tanking for store og små båter innenfor den nye moloen, sier Jan Klingsheim. Han er finanssjef i Stangeland Gruppen, og følger opp investeringen med stort engasjement.

Det er Marin Elektro som er iniativtaker til anlegget, som er nærmeste nabo til Farsund Fjordhotell.

Lasse Engesæth begynte å jobbe i Marin Elektro i 1993 og har eid og drevet virksomheten siden 2002 sammen med Torbjørg Frafjord Engesæth. Mens hun styrer utstyrsbutikken, tar Lasse seg av båtsalget. I tillegg har de mekanikere og folk som styrer med opplagsbåtene.

Marin Elektro forhandler sterke norske merkenavn som Nordkapp, Askeladden og Sting.

– Selve båthotellet består av to lagerhaller på til sammen 2.400 m2, sier Jan. Videre forteller han at servicebygg/verksted med bruksareal på 1.650 m2 skal romme butikk, kontorer, garderober, vaskehall og verksted.

– I tillegg er det etablert ei brygge med plass til 40 båter, sier han.

Tungbrygga er dimensjonert for å tåle en 160 tonns mobilkran som løfter de største båtene på land, mens en gaffeltruck med en løftehøyde på 16 meter kjører båtene inn til «rommene» sine. Det er den samme trucken som også kan senke de seks meter lange gaflene under vannet, og løfte båter opp til 35 fot direkte opp av vannet. Stedlig masse er bruk til plastring av moloen ved anlegget.

Hele anlegget har en prislapp på nærmere 50 millioner, og det er brukt lokale leverandører på arbeidet. Brødrene Thorkildsen har stått for grunnarbeidet, og Lista Bygg har stått for bygningene.

Og, for den som kanskje lurer: Ja, det er fortsatt ledig «hotellrom» til båten din!

Bildegalleri

No items found.

Se andre nyheter

2.6.2025

Bærekraft og miljø

Samfunnsansvar

Tar miljøgrep: Stangeland Magasinet blir heldigitalt

I 2026 runder det tradisjonsrike Stangeland Magasinet 45 år, en passende anledning for å ta steget inn i fremtiden. Fra og med sommeren 2026 blir nemlig magasinet kun å finne på våre nettsider, i tråd med vårt fokus på bærekraft.

Et heldigitalt magasin betyr ikke mindre spennende lesestoff. Dessuten får du løpende nyheter på tsmaskin.no, hele året.

26.5.2025

Folk og kompetanse

Stangeland og Crane Norway skaper folkefest på MEFA 2025

Tre år etter den forrige MEFA-messen var det endelig tid for Sør-Vestlandets største anleggsmesse igjen. Maskinentreprenørenes Forbund (MEF) var arrangør av årets messe, som ble en stor suksess med 200 stands, 140 utstillere og en imponerende rekord på 13 800 besøkende på Forus Travbane fra 23. til 25. mai.

19.5.2025

Bygninger

Riving og miljøsanering

Bærekraft og miljø

Innvendig riving og sanering

Betongknusing

Gjenvinner 86 prosent av betongen i Laerdals store byggeprosjekt

Siden mai 2024 har Stangeland Maskin, som underentreprenør for Backe Rogaland, stått for saneringen og rivingen av det 11 000 kvadratmeter store Laerdal-bygget i Bjergsted i Stavanger. Og dette har vært alt annet enn en vanlig rivingsjobb.

5.5.2025

Veg- og infrastruktur

Rogfast: Milepæler nådd og full fart under Kvitsøy

Ferja fra Mekjarvik til Kvitsøy bader i sol denne maidagen. Lam spretter lekent rundt på markene rundt Ydstebøhavn og bekrefter at våren har kommet. Samtidig i fjellet og havflaten under oss, pågår arbeidet med Rogfast for fullt.

23.4.2025

HMS-KS

Fagrapporten 2024 HMS-KS-YM

Fagrapporten 2024 HMS-KS-YM nå er tilgjengelig. Denne rapporten gir en grundig innsikt i viktige sider av vår hverdag og våre prestasjoner, og gir et ærlig bilde av hvor vi står i dag. Den viser også temaer for læring og veien videre, og vil være ett av grunnlagene for arbeidsprogrammet 2025 for HMS-KS-YM.