15.8.2021
Riving og miljøsanering
,
Innvendig riving og sanering
,
15.8.2021
Riving og miljøsanering
,
Innvendig riving og sanering
,
Arbeidet med rådhuset i Stavanger er i full gang. Også dette en fossilfri byggeplass. Bygget ligger midt i byen, tett på trafikken, og det er trangt innenfor byggegjerdet. Byggherre Stavanger kommune har et budsjett på 291 mill. kr, og verdien på vårt oppdrag er 7 mill.
Bergsprenger Steffen Torsteinsbø styrer riveroboten med stødig hånd.
Rådhuset ble bygget i 1962, og har en grunnflate på 6.000 m2. Det er mye historie i veggene, og nå nå er det klart for en massiv oppgradering. Stangeland Maskin har fått i oppdrag å klargjøre bygningmassen for rehabiliteringen.
– Strukturen i bygningen skal bestå, så vårt oppdrag er å sanere og rive alt innvendig, samt utvendig fasade. Til slutt står nesten bare bærekonstruksjonen igjen, sier Jørgen Evjen.
Jørgen er prosjektleder for rivningsavdelingen. Den tidligere tømmermannen har rukket å fullføre «Teknikken», tatt en bachelor i byggkonstruksjon og kan skilte med en sivilingeniørgrad innen byggkonstruksjon. Han er bare 33 år gammel, men med både teoretisk og praktisk erfaring er det han som foretar befaring, priser og har ansvaret for arbeidet.
– Det er en fordel å følge hele prosessen. Det er også kjekt med denne type prosjekter som preger bybildet, og som vil bety mye for byen i fremtiden, sier han.
Rivearbeidet foregår innvendig, og det krever manpower, supplert med ulike hjelpemidler. Det rives, sages, brekkes ned, bit for bit, rom for rom. Materialene sorteres og kastes i containere, enten til destruksjon, gjenvinning eller til gjenbruk.
– Stavanger kommune er opptatt av gjenbruk av komponenter og materialer. Det er gjennomført en studie for å kartlegge potensialet for ombruk, sier Jørgen.
Eksempler på dette er teakdører, vinduer, møbler og lamper, for å nevne noe. Sammenlignet med resirkulering, som krever ny bearbeiding, er ombruk et mer miljøvennlig valg. Det er planer om at gammelt listverk skal brukes på nytt som spiler i takhimling.
Det er liten plass mellom byggegjerder og bygningen, og det er kun plass til to containere om gangen. Det krever god planlegging og en effektiv logistikk. 90 % av alt materiell sorteres på byggeplassen.
– Vi river rom for rom, og sorterer materiellet, før vi etter tur og orden får inn ulike containere, sier Traand Meland.
Han er formann, og tar med Jørgen og Glenn på en befaring. De prater seg gjennom rom for rom, noen så mørke at hodelyktene på hjelmen må tennes. Strømmen er borte, og i rommene hvor det ikke er arbeidslys, er daglyset den eneste lyskilden.
– Se der ja, sier Traand, egentlig til seg selv. Han fant noe materiell som han ikke vet hva er. Jørgen engasjerer seg, og de drøfter hva de kan være.
– Dette sendes til analyse, slik at vi vet hvordan vi skal håndtere det, sier Traand. F.eks. skal all asbest forsegles, og sendes til Svåheia.
Siden det er en fossil byggeplass, er alt av utstyret som benyttes elektrisk. Stangeland har hatt flere fossilfrie rivejobber, og begynner å få et godt utvalg i elektriske løsninger.
– Her bruker vi elektriske trillebårer og elektrisk riverobot. De sviver hele dagen, og lades på natten. Det funker helt topp, sier Traand.
Det er fort gjort å anta at de kuleste rivejobbene har store maskiner, hvor konstruksjonen rives med bulder og brak. Slik er det ikke her, og Traand synes det er spennende.
– Jeg motiveres av å finne gode løsninger som gjør at vi tjener penger. Her er det trangt, og det krever planlegging sammen med mannskapet mitt. Det går godt med gode folk og god gang, sier han.
Rivejobben er ferdig høsten 2021, og i 2024 kan du besøke nytt rådhus i Stavanger.
27.9.2024
Veg- og infrastruktur
Det første asfaltstrekket i Rogfast-dypet er lagt, noe som markerer en viktig milepæl i rekordprosjektet.
11.9.2024
Veg- og infrastruktur
På E02 Kvitsøy skal arbeidsfellesskapet ta del i å bygge verdens lengste og dypeste undersjøiske tunnel. Dermed fortsetter vi vårt ti år lange og tette samarbeid om å utføre store og komplekse infrastrukturprosjekter.
10.9.2024
Anleggstjenester
Bærekraft og miljø
Da det ble klart at bortkjøring av masser til tipp ville gi en formidabel omkjøringsvei, tenkte driftsleder Håkon Gundersen alternativt. Det har prosjektet spart penger på.
17.6.2024
Jobben med å plastre Vannassen, et av Stavangers viktigste friluftsområder, er en jobb med stor betydning for oss i Stangeland. Den kan nemlig åpne døren for lignende jobber i tiden som kommer.
24.5.2024
Veg- og infrastruktur
Det lukter egg og bacon lang vei i og utenfor brakkene ved IKEA på Forus. Her er gjengen som bygger den banebrytende sykkelstamveien mellom Stavanger og Sandnes.