Klargjør rådhuset i Stavanger for rehabilitering

15.8.2021

Riving og miljøsanering

,

Innvendig riving og sanering

,

Klargjør rådhuset i Stavanger for rehabilitering

15.8.2021

Riving og miljøsanering

,

Innvendig riving og sanering

,

Arbeidet med rådhuset i Stavanger er i full gang. Også dette en fossilfri byggeplass. Bygget ligger midt i byen, tett på trafikken, og det er trangt innenfor byggegjerdet. Byggherre Stavanger kommune har et budsjett på 291 mill. kr, og verdien på vårt oppdrag er 7 mill.

Bergsprenger Steffen Torsteinsbø styrer riveroboten med stødig hånd.

Rådhuset ble bygget i 1962, og har en grunnflate på 6.000 m2. Det er mye historie i veggene, og nå nå er det klart for en massiv oppgradering. Stangeland Maskin har fått i oppdrag å klargjøre bygningmassen for rehabiliteringen.

Stavanger rådhus er tegnet av byarkitekt Jan Jæger og stod ferdig i 1962. Nå pågår en massiv rehabilitering.

– Strukturen i bygningen skal bestå, så vårt oppdrag er å sanere og rive alt innvendig, samt utvendig fasade. Til slutt står nesten bare bærekonstruksjonen igjen, sier Jørgen Evjen.

Prosjektleder Jørgen Evjen sammen med formann Traand Meland og driftsingeniør Glenn Time

Jørgen er prosjektleder for rivningsavdelingen. Den tidligere tømmermannen har rukket å fullføre «Teknikken», tatt en bachelor i byggkonstruksjon og kan skilte med en sivilingeniørgrad innen byggkonstruksjon. Han er bare 33 år gammel, men med både teoretisk og praktisk erfaring er det han som foretar befaring, priser og har ansvaret for arbeidet.

– Det er en fordel å følge hele prosessen. Det er også kjekt med denne type prosjekter som preger bybildet, og som vil bety mye for byen i fremtiden, sier han.

Rivearbeidet foregår innvendig, og det krever manpower, supplert med ulike hjelpemidler. Det rives, sages, brekkes ned, bit for bit, rom for rom. Materialene sorteres og kastes i containere, enten til destruksjon, gjenvinning eller til gjenbruk.

Mye av arbeidet er manuelt, og selv om det er gode hjelpemiddel er det mye fysisk arbeid i løpet av arbeidsdagen. Det liker grunnarbeider Hans Martin Aukland godt.

– Stavanger kommune er opptatt av gjenbruk av komponenter og materialer. Det er gjennomført en studie for å kartlegge potensialet for ombruk, sier Jørgen.

Eksempler på dette er teakdører, vinduer, møbler og lamper, for å nevne noe. Sammenlignet med resirkulering, som krever ny bearbeiding, er ombruk et mer miljøvennlig valg. Det er planer om at gammelt listverk skal brukes på nytt som spiler i takhimling.

Det er liten plass mellom byggegjerder og bygningen, og det er kun plass til to containere om gangen. Det krever god planlegging og en effektiv logistikk. 90 % av alt materiell sorteres på byggeplassen.

– Vi river rom for rom, og sorterer materiellet, før vi etter tur og orden får inn ulike containere, sier Traand Meland.

Traand Meland i dialog med Henric Wilhelm Berg

Han er formann, og tar med Jørgen og Glenn på en befaring. De prater seg gjennom rom for rom, noen så mørke at hodelyktene på hjelmen må tennes. Strømmen er borte, og i rommene hvor det ikke er arbeidslys, er daglyset den eneste lyskilden.

– Se der ja, sier Traand, egentlig til seg selv. Han fant noe materiell som han ikke vet hva er. Jørgen engasjerer seg, og de drøfter hva de kan være.

– Dette sendes til analyse, slik at vi vet hvordan vi skal håndtere det, sier Traand. F.eks. skal all asbest forsegles, og sendes til Svåheia.

Bygningsmateriell dokumenteres og sendes til analyse slik at Jørgen får utarbeidet gode miljøplaner.

Siden det er en fossil byggeplass, er alt av utstyret som benyttes elektrisk. Stangeland har hatt flere fossilfrie rivejobber, og begynner å få et godt utvalg i elektriske løsninger.

– Her bruker vi elektriske trillebårer og elektrisk riverobot. De sviver hele dagen, og lades på natten. Det funker helt topp, sier Traand.

Det er fort gjort å anta at de kuleste rivejobbene har store maskiner, hvor konstruksjonen rives med bulder og brak. Slik er det ikke her, og Traand synes det er spennende.

Talestolen skal selvsagt bevares, og ha sin rettmessige plass i det nye rådhuset. Med glimt i øyet, banker Traand inn nok en god dag med god drift.

– Jeg motiveres av å finne gode løsninger som gjør at vi tjener penger. Her er det trangt, og det krever planlegging sammen med mannskapet mitt. Det går godt med gode folk og god gang, sier han.

Rivejobben er ferdig høsten 2021, og i 2024 kan du besøke nytt rådhus i Stavanger.

Grunnarbeider Terje Kråkenes

Glenn Time er er rutinert TS-mann, og har gått fra rollen som prosjektutvikler til driftsingeniør i riveavdelingen. Her kommer han tett på drift og fagfolk, det liker han godt!

Bildegalleri

No items found.

Se andre nyheter

2.10.2022

Pukkverk og ferdigvare

Grus er ikke bare grus

I laboratoriet til Einar og Marius er den viktigste jobben å sikre at alt av ferdigvarer har riktig kvalitet – alltid! Hver dag analyserer de produksjonen for å sikre at innholdet er i henhold til kravene.

8.11.2021

Anleggsmaskiner og utstyr

Storkontrakter og kjøp av kjøretøy for 100 mill kroner årlig

Stangelandgruppen inngår storkontrakt på tungekjøretøy, og vil i årene fremover fornye materiell for 100 millioner kroner årlig. Konsernet sikrer seg markedets mest moderne, effektive og miljøvennlige bilpark, og vil også være i front når storbilene for alvor tar steget over til mer miljøvennlige og bærekraftige alternativer.

22.10.2021

Anleggstjenester

Kontrakt til TT anlegg, skal være med på bygging av E39

TT Anlegg, den største maskinentreprenøren på Sørlandet, blir en del av storprosjektet E39 Lyngdal øst – Lyngdal vest. Selskapet har inngått en kontrakt med Stangeland verdt 200 millioner kroner.

20.10.2021

Anleggstjenester

Veg- og infrastruktur

Arbeidsfellesskapet Implenia Stangeland har signert med Nye Veier

Mandag 18. oktober ble kontrakten formelt signert mellom arbeidsfellesskapet Implenia Stangeland og byggherre Nye Veier. Onsdag var arbeidet i gang.

7.10.2021

Anleggstjenester

Boring og sprengning

Masseflytting

Nye fjellhaller sikrer fremtiden for miljøvennlig zinkproduksjon

Sammen med Kruse Smith bygger vi to fjellhaller, tunnel og veg for zinkverket Boliden i Odda. Det er bånn gass hele døgnet, perfekt for den som liker å jage tonn og kubikk, og for driftsleder Palmer som motiveres av å drive gode anlegg.