17.3.2021
Teknologi og innovasjon
,
17.3.2021
Teknologi og innovasjon
,
Lakkhallen fra 2011 ble totalskadd i brann i 2019, og i forbindelse med gjenoppbyggingen fikk gjengen på lakkeringsavdelingen frie tøyler. Løsningen var større plass og det som gir en tryggere og mer effektiv arbeidshverdag.
Gjengen i lakkbaksen - fra venstre Gunnar Sundsteigen, Ken Jarle Jolly Bore, Trond Ivar Engelsvoll og Robert Jarosz.
Det fysiske arbeidsmiljøet er løst på en enda bedre måte enn i den gamle boksen. Ken Jarle Bore er formann i lakken, og han forteller at styresystem og motorer er flyttet til påbygg på utsiden av hovedbygningen.
– Det er tryggere, og reduserer dessuten støyen betraktelig. Nå hører vi ikke lenger lyden av motorduren. I tillegg får vi frigjort plass i hovedbygget som nå kan brukes til lager, sier han. Løftebukken er oppgradert og mer brukervennlig, noe som også innbyr
til at den blir oftere brukt enn den gamle. Ken Jarle forteller at nå kan de kjøre bilene rett på bukken og løfte dem opp, mens den gamle bukken krevde flere trinn før bilene var i lufta. Bukken gir bedre ergonomi i arbeidet, i tillegg til at en jobber kjapt og presist.
– Vi kan også lakkere større deler og større biler nå, sier han. Hallen er nemlig blitt 0,5 meter større i alle retninger. Det merkes godt, også på renholdet.
– Det spruter mindre på veggene nå, siden Ken Jarle.
Det er relativt hett i hallen mens delene tørker. Temperaturen kan nemlig komme opp i hele 90 grader. Det er likevel ikke nødvendig å overdrive. Normal tørketid på 25 minutter krever en temperatur på 70 grader. Hallen er også driftsgjerrig. Det er installert LED-lys, taket er taktekket og i tillegg gjenvinnes alt av varme. Det betyr at varmen som er brukt i rommet, sirkuleres tilbake til ventilasjonen og inngår i innsug av ny luft.
– Vi bruker mye mindre gass til oppvarming nå enn tidligere, sier Tor Kjetil Frøiland. Han roser Lakkspesialisten for gode løsninger.
27.9.2024
Veg- og infrastruktur
Det første asfaltstrekket i Rogfast-dypet er lagt, noe som markerer en viktig milepæl i rekordprosjektet.
11.9.2024
Veg- og infrastruktur
På E02 Kvitsøy skal arbeidsfellesskapet ta del i å bygge verdens lengste og dypeste undersjøiske tunnel. Dermed fortsetter vi vårt ti år lange og tette samarbeid om å utføre store og komplekse infrastrukturprosjekter.
10.9.2024
Anleggstjenester
Bærekraft og miljø
Da det ble klart at bortkjøring av masser til tipp ville gi en formidabel omkjøringsvei, tenkte driftsleder Håkon Gundersen alternativt. Det har prosjektet spart penger på.
17.6.2024
Jobben med å plastre Vannassen, et av Stavangers viktigste friluftsområder, er en jobb med stor betydning for oss i Stangeland. Den kan nemlig åpne døren for lignende jobber i tiden som kommer.
24.5.2024
Veg- og infrastruktur
Det lukter egg og bacon lang vei i og utenfor brakkene ved IKEA på Forus. Her er gjengen som bygger den banebrytende sykkelstamveien mellom Stavanger og Sandnes.