17.3.2021
Teknologi og innovasjon
,
17.3.2021
Teknologi og innovasjon
,
Lakkhallen fra 2011 ble totalskadd i brann i 2019, og i forbindelse med gjenoppbyggingen fikk gjengen på lakkeringsavdelingen frie tøyler. Løsningen var større plass og det som gir en tryggere og mer effektiv arbeidshverdag.
Gjengen i lakkbaksen - fra venstre Gunnar Sundsteigen, Ken Jarle Jolly Bore, Trond Ivar Engelsvoll og Robert Jarosz.
Det fysiske arbeidsmiljøet er løst på en enda bedre måte enn i den gamle boksen. Ken Jarle Bore er formann i lakken, og han forteller at styresystem og motorer er flyttet til påbygg på utsiden av hovedbygningen.
– Det er tryggere, og reduserer dessuten støyen betraktelig. Nå hører vi ikke lenger lyden av motorduren. I tillegg får vi frigjort plass i hovedbygget som nå kan brukes til lager, sier han. Løftebukken er oppgradert og mer brukervennlig, noe som også innbyr
til at den blir oftere brukt enn den gamle. Ken Jarle forteller at nå kan de kjøre bilene rett på bukken og løfte dem opp, mens den gamle bukken krevde flere trinn før bilene var i lufta. Bukken gir bedre ergonomi i arbeidet, i tillegg til at en jobber kjapt og presist.
– Vi kan også lakkere større deler og større biler nå, sier han. Hallen er nemlig blitt 0,5 meter større i alle retninger. Det merkes godt, også på renholdet.
– Det spruter mindre på veggene nå, siden Ken Jarle.
Det er relativt hett i hallen mens delene tørker. Temperaturen kan nemlig komme opp i hele 90 grader. Det er likevel ikke nødvendig å overdrive. Normal tørketid på 25 minutter krever en temperatur på 70 grader. Hallen er også driftsgjerrig. Det er installert LED-lys, taket er taktekket og i tillegg gjenvinnes alt av varme. Det betyr at varmen som er brukt i rommet, sirkuleres tilbake til ventilasjonen og inngår i innsug av ny luft.
– Vi bruker mye mindre gass til oppvarming nå enn tidligere, sier Tor Kjetil Frøiland. Han roser Lakkspesialisten for gode løsninger.
23.4.2025
HMS-KS
Fagrapporten 2024 HMS-KS-YM nå er tilgjengelig. Denne rapporten gir en grundig innsikt i viktige sider av vår hverdag og våre prestasjoner, og gir et ærlig bilde av hvor vi står i dag. Den viser også temaer for læring og veien videre, og vil være ett av grunnlagene for arbeidsprogrammet 2025 for HMS-KS-YM.
9.4.2025
Bærekraft og miljø
Utleie og transporttjenester
Stangeland Maskin har oppnådd Fair Transport-sertifisering, som fremmer bærekraftig og ansvarlig transport. Sertifiseringen medfører forpliktelser til miljøvennlig drift, økt trafikksikkerhet og sosial ansvarlighet.
24.1.2025
Folk og kompetanse
Til daglig er Olav Meling en erfaren maskinfører i Stangelands rivningsavdeling. På fritiden er det noe helt annet enn stillesitting som opptar ham.
22.1.2025
Anleggsgartner
Private hager og uterom
Enten du ønsker fornyelse av uteområdet ditt eller hjelp med et tre på tomten din så har vi de rette fagfolkene for jobben.
2.1.2025
Samfunnsansvar
Veg- og infrastruktur
Gleden er stor når Pia får refleks og smoothie i hånda på vei til Auglend skole sammen med lillebror Emil og mor Maja. John Morten Tårnes og kollegaer bygger nå siste del av sykkelstamveien mellom Stavanger og Sandnes.