9.7.2025
Veg- og infrastruktur
,
Vann og avløp
,
Kulverter og andre konstruksjoner
,
9.7.2025
Veg- og infrastruktur
,
Vann og avløp
,
Kulverter og andre konstruksjoner
,
–Vi bygger faktisk grunnlaget for trygg trafikkavvikling, næringsliv og videre vekst i området, sier prosjektleder Geir Birkeland i Stangeland Maskin.
Magne Vagle bygger den nye bussveien Forussletta-Stavangerveien.
Bussveiprosjektet Forussletta–Stavangerveien i Sandnes er mer komplekst og fremtidsrettet enn å bare asfaltere en vei. Langs hele den 1,6 kilometer lange strekningen legges det nye vann- og avløpsledninger samt kabel- og fiberanlegg. Det bygges også nytt gang- og sykkelveinett som sikrer trygg ferdsel for gående og syklende mange år fremover. Mye av arbeidet blir liggende skjult under bakken, men vil være avgjørende for områdets videre utvikling.
Bussveien bygges på oppdrag for Rogaland fylkeskommune. Traseen går fra Forussletta ved Lindeveien, forbi Kvadrat, videre langs Stavangerveien og frem til jernbanebrua ved Strandgata. Prosjektet er en del av den store satsingen på bussvei i regionen, og skal etter planen stå ferdig våren 2026.
–Bussveien har til tider fått kritikk, men vi må ikke glemme at det er snakk om å legge til rette for en helhetlig utvikling av en hel bydel. Vi skal være takknemlig for den tilretteleggingen og samordningsjobben som fylkeskommunen gjør, sier daglig leder Tommy Stangeland.
Stangeland Maskin har ansvar for å bygge en midtstilt bussvei med to kjørebaner og gang- og sykkelvei på hver side. I tillegg etableres fire nye rundkjøringer og tre store underganger. Prosjektet inkluderer også bygging av støttemurer og montering av støyskjermer.
–Fylkeskommunen bidrar ikke bare med å etablere en bussvei, men også med å tilrettelegge for en helhetlig utvikling av området – fra oppgradering av vann- og avløpsnettet til å skape løsninger som gagner en hel bydel. Dette er så mye mer enn bare en vei, det er grunnlaget for en park og en levende bydel for fremtiden, forteller Tommy Stangeland.
Bak det synlige arbeidet ligger en betydelig innsats for å styrke områdets tekniske infrastruktur. Stangeland Maskin har gjennomført omfattende arbeid for Sandnes kommune, IVAR og Lyse.
–Utenfor Lurabyen og Westco har vi lagt ny vannledning, forteller prosjektleder Geir Birkeland. – Vi har blant annet bygget en overvannskulvert og ny trasé for Lurabekken på oppdrag for Sandnes kommune. Det sikrer solide løsninger i området for årene som kommer, sier prosjektlederen.
Prosjektet har en kontraktssum på rett under 346 millioner kroner. Hver krone investeres i å bygge fremtidsrettet infrastruktur, høy teknisk standard og varige løsninger – noe både byggherre Rogaland fylkeskommune og vi som entreprenør kan være godt fornøyd med.
Per Olav Roos understreker viktigheten av samarbeid og sikkerhet gjennom hele prosjektet – både med byggherre, naboer og trafikanter.
–Prosjekter som dette påvirker hverdagen til folk. Derfor har vi sterkt fokus på trygg ferdsel og god dialog med omgivelsene. Hver enkelt skal komme seg trygt hjem etter endt arbeidsdag. Utfordringen her er at vi bygger vei og grøfter i et område med eksisterende trafikk, midt i folks nærmiljø og med hensyn til myke trafikanter som fotgjengere og syklister. Alt dette må vi ta hensyn til mens vi bygger – og det mener jeg vi løser på en god måte, sier Roos.
–Den beste arbeidsdagen, og dem er det mange av, er når jeg tar på meg arbeidsklærne og går min daglige runde i prosjektet og ser på alt det gode arbeidet som blir utført. Det vil jeg si er kremen!
Anleggsleder Per Olav Roos smiler og legger ikke skjul på stoltheten over det pågående arbeidet på Bussveien Forussletta–Stavangerveien i Sandnes, og ikke minst over innsatsen til kollegene i Stangeland Maskin.
–Vi er godt i rute og skal levere på høy kvalitet, innen tidsfristen og til riktig pris. Det er vi meget godt fornøyd med, og det er til stor glede for alle i prosjektet. Jeg mener kvaliteten vi oppnår handler mye om stolthet. Vi legger ned det lille ekstra uten å tenke over det, og uten at det koster bedriften noe mer. Det ligger bare i kulturen vår, avslutter Per Olav Roos.
9.7.2025
Veg- og infrastruktur
Vann og avløp
Kulverter og andre konstruksjoner
–Vi bygger faktisk grunnlaget for trygg trafikkavvikling, næringsliv og videre vekst i området, sier prosjektleder Geir Birkeland i Stangeland Maskin.
2.6.2025
Bærekraft og miljø
Samfunnsansvar
I 2026 runder det tradisjonsrike Stangeland Magasinet 45 år, en passende anledning for å ta steget inn i fremtiden. Fra og med sommeren 2026 blir nemlig magasinet kun å finne på våre nettsider, i tråd med vårt fokus på bærekraft.
Et heldigitalt magasin betyr ikke mindre spennende lesestoff. Dessuten får du løpende nyheter på tsmaskin.no, hele året.
26.5.2025
Folk og kompetanse
Tre år etter den forrige MEFA-messen var det endelig tid for Sør-Vestlandets største anleggsmesse igjen. Maskinentreprenørenes Forbund (MEF) var arrangør av årets messe, som ble en stor suksess med 200 stands, 140 utstillere og en imponerende rekord på 13 800 besøkende på Forus Travbane fra 23. til 25. mai.
19.5.2025
Bygninger
Riving og miljøsanering
Bærekraft og miljø
Innvendig riving og sanering
Betongknusing
Siden mai 2024 har Stangeland Maskin, som underentreprenør for Backe Rogaland, stått for saneringen og rivingen av det 11 000 kvadratmeter store Laerdal-bygget i Bjergsted i Stavanger. Og dette har vært alt annet enn en vanlig rivingsjobb.
5.5.2025
Veg- og infrastruktur
Ferja fra Mekjarvik til Kvitsøy bader i sol denne maidagen. Lam spretter lekent rundt på markene rundt Ydstebøhavn og bekrefter at våren har kommet. Samtidig i fjellet og havflaten under oss, pågår arbeidet med Rogfast for fullt.