10.9.2024
Anleggstjenester
,
Bærekraft og miljø
,
10.9.2024
Anleggstjenester
,
Bærekraft og miljø
,
Da det ble klart at bortkjøring av masser til tipp ville gi en formidabel omkjøringsvei, tenkte driftsleder Håkon Gundersen alternativt. Det har prosjektet spart penger på.
Driftsleder Håkon Gundersen (t.v.) og prosjektleder Håkon Sandven på kollektivtraseen på Hinna valgte å sortere massene lokalt.
MASSEHÅNDTERING: På kollektivtraseen ville kjøring av masser på tipp medføre en stor omkjøringsvei. Derfor begynte i stedet driftsleder Håkon Gundersen å se på andre muligheter. Alternativet ble å kjøre masser (pukk og grus) på lager for så å skille massene med et mobilt sorteringsverk.
Massene besto blant annet av en gammel veioppbygging som inneholdt for mye finstoff. Etter å ha kjørt massen gjennom sorteringsverket kunne de nå hente ut fraksjoner på 32-300 mm. Overstørrelsen brukes til sprengstein og fylles inntil lett fylling.
Med sorteringsverket sorteres først øverste lag med vei, deretter masse i mellomlag og til slutt jord. Dette gir gjenvunnede masser på stedet.
Det mobile sorteringsverket er allsidig, og både enkelt å flytte og å sette opp. I tillegg kan det kjøres både på diesel og på strøm, og med Finlay 883+ Triple Shaft som ble brukt her sorteres massen ekstra godt.
Gjenvunnet masse er godkjent for videre bruk/gjenbruk, i tillegg til at sortering lokalt gjør at vi sparer flere hundre lastebillass om massene skulle kjøres på tipp.
– Ved å sortere slik som de har gjort her så sparer de transport ut, tippavgift, transport inn og kjøp. Det koster selvsagt litt å sortere, men bare en brøkdel sammenlignet med alternativet. I tillegg til at de har spart penger har de også spart miljøet betydelig, sier leder internproduksjon, Bjørn Helge Bore.
27.9.2024
Veg- og infrastruktur
Det første asfaltstrekket i Rogfast-dypet er lagt, noe som markerer en viktig milepæl i rekordprosjektet.
11.9.2024
Veg- og infrastruktur
På E02 Kvitsøy skal arbeidsfellesskapet ta del i å bygge verdens lengste og dypeste undersjøiske tunnel. Dermed fortsetter vi vårt ti år lange og tette samarbeid om å utføre store og komplekse infrastrukturprosjekter.
10.9.2024
Anleggstjenester
Bærekraft og miljø
Da det ble klart at bortkjøring av masser til tipp ville gi en formidabel omkjøringsvei, tenkte driftsleder Håkon Gundersen alternativt. Det har prosjektet spart penger på.
17.6.2024
Jobben med å plastre Vannassen, et av Stavangers viktigste friluftsområder, er en jobb med stor betydning for oss i Stangeland. Den kan nemlig åpne døren for lignende jobber i tiden som kommer.
24.5.2024
Veg- og infrastruktur
Det lukter egg og bacon lang vei i og utenfor brakkene ved IKEA på Forus. Her er gjengen som bygger den banebrytende sykkelstamveien mellom Stavanger og Sandnes.