14.12.2023

Bærekraft og miljø

,

14.12.2023

Bærekraft og miljø

,

Stangeland satser elektrisk på ny IVAR-jobb

I vår stod et av regionens største solcelleanlegg ferdig på Soma, og i høst har vi signert avtale med IVAR om transport av avfall på elektriske lastebiler. Vi ønsker å være i front, også på bærekraft.

Foto: Scania. Det er disse toppmoderne lastebilene Stangeland har gått til innkjøp av. Bilene leveres våren 2024.

Med oppstart 1. januar 2024 har Stangeland Maskin vunnet jobben med å frakte rundt 27.000 årlige tonn med avfallsfraksjoner mellom IVARs gjenvinningsstasjoner på Nord-Jæren og i Ryfylke. Jobben skal skje med elektriske lastebiler som følgelig ikke er på plass før til våren.

 

Stangelands beregninger er at vi på denne jobben reduserer egne CO2-utslipp med hele 227.000 kg ved bruk av elektriske lastebiler sammenlignet med dieseldrevne biler.

 

Det uttrykker IVAR begeistring for.

 

–Det er flott at denne store transportjobben skal utføres med mer miljøvennlige el-lastebiler. Vi i IVAR har et mål om at innen 2030 skal 95 prosent av all energi som brukes i egen drift være fornybar. Dette er enda et skritt i riktig retning, sier administrerende direktør i IVAR IKS, Ingrid Nordbø.

 

Miljødirektoratet understreker at nullutslipp fra tungtransporten er det nest viktigste klimatiltaket i norsk ikke-kvotepliktig sektor. Det gjør at IVAR har vedtatt at det interkommunale selskapets anleggsplasser og driftsmidler i fremtiden skal være fossilfrie.

 

–I IVAR jobber vi for et samfunn der ingenting går til spille og vi ønsker å bidra til å nå utslippsmålene, både ved å kutte egne utslipp og ved å gjøre overgangen til elektrisk tungtransport lettere for andre, sier Nordbø.

 

IVAR IKS bygger og driver kommunaltekniske fellesanlegg for vann, avløp og gjenvinning. Selskapet er interkommunalt og eies av Stavanger, Sola, Sandnes, Gjesdal, Hå, Time, Strand, Hjelmeland, Kvitsøy, Randaberg, Klepp og Suldal. Foto: IVAR IKS

 

–Tiden var riktig

Stangelands visjon er å være ledende i bransjen, noe som fordrer en framoverlent og løsningsorientert tilnærming til bærekraft og miljø. Å tenke bærekraft er en viktig del av hverdagen vår, og vi gjør allerede mye der vi kan for å redusere utslipp og generell påvirkning av miljøet der arbeid utføres.

 

Vårt unike transportstyringssystem sørger allerede for god utnyttelsesgrad av vogntogene våre, sånn at vi i så stor grad som mulig unngår unødig kjøring. Å vinne en jobb som innebærer veitransport med elektriske kjøretøy er derfor svært spennende for oss, og helt i tråd med målene vi har satt oss.

 

–Det er jillt å få være med på det grønne skiftet, i tillegg til at dette er en lang kontrakt for oss. Vi får være med å bidra til utviklingen videre, og at vi nå kan kjøre 60 tonn på elektrisk ser vi på som starten på noe spennende. Dette gir oss både erfaring og muligheter når det kommer flere lignende jobber i fremtiden, sier daglig leder i Stangeland Maskin, Tommy Stangeland.

 

Lastebilene vi har bestilt inn er siste skrik, foreløpig siste generasjon elektrisk drivlinje fra Scania. Teknologien begynner å bli såpass god ogpålitelig at det opplevdes riktig å satse nå. I Stangeland Maskin er det maskin- og transportsjef Kjell Arild Egeland som har stått i spissen for å satse elektrisk.

 

–Vi ønsker å være i front, og da vil vi være med på det grønne skiftet og har et ønske om å bidra. Så er det spennende å få prøve seg med såpass mange biler. Nå tar vi sjansen og kjøper tre elektriske biler som ikke er ferdig utprøvd enda engang, sier han.

 

Samtlige av Stangelands lastebiler har per i dag Euro 6-standard. Euro 7 ser vi trolig ikke før i 2025, så per dags dato er elektrisk drivlinje neste naturlige steg for å bedre miljøavtrykket.

 

–Nå følte vi at tiden var inne, for utstyret og batterikapasiteten har blitt såpass mye bedre. Nå tenkte vi at her kan vi få til noe, sier Kjell Arild.

 

På sikt er også ambisjonen vår at nevnte solcelleanlegg skal kunne levere strøm til en planlagt ladestasjon for tunge kjøretøy ved hovedkontoret vårt på Soma.

Bildegalleri

No items found.

Se andre nyheter

9.7.2025

Veg- og infrastruktur

Vann og avløp

Kulverter og andre konstruksjoner

Så mye mer enn en bussvei

–Vi bygger faktisk grunnlaget for trygg trafikkavvikling, næringsliv og videre vekst i området, sier prosjektleder Geir Birkeland i Stangeland Maskin.

2.6.2025

Bærekraft og miljø

Samfunnsansvar

Tar miljøgrep: Stangeland Magasinet blir heldigitalt

I 2026 runder det tradisjonsrike Stangeland Magasinet 45 år, en passende anledning for å ta steget inn i fremtiden. Fra og med sommeren 2026 blir nemlig magasinet kun å finne på våre nettsider, i tråd med vårt fokus på bærekraft.

Et heldigitalt magasin betyr ikke mindre spennende lesestoff. Dessuten får du løpende nyheter på tsmaskin.no, hele året.

26.5.2025

Folk og kompetanse

Stangeland og Crane Norway skaper folkefest på MEFA 2025

Tre år etter den forrige MEFA-messen var det endelig tid for Sør-Vestlandets største anleggsmesse igjen. Maskinentreprenørenes Forbund (MEF) var arrangør av årets messe, som ble en stor suksess med 200 stands, 140 utstillere og en imponerende rekord på 13 800 besøkende på Forus Travbane fra 23. til 25. mai.

19.5.2025

Bygninger

Riving og miljøsanering

Bærekraft og miljø

Innvendig riving og sanering

Betongknusing

Gjenvinner 86 prosent av betongen i Laerdals store byggeprosjekt

Siden mai 2024 har Stangeland Maskin, som underentreprenør for Backe Rogaland, stått for saneringen og rivingen av det 11 000 kvadratmeter store Laerdal-bygget i Bjergsted i Stavanger. Og dette har vært alt annet enn en vanlig rivingsjobb.

5.5.2025

Veg- og infrastruktur

Rogfast: Milepæler nådd og full fart under Kvitsøy

Ferja fra Mekjarvik til Kvitsøy bader i sol denne maidagen. Lam spretter lekent rundt på markene rundt Ydstebøhavn og bekrefter at våren har kommet. Samtidig i fjellet og havflaten under oss, pågår arbeidet med Rogfast for fullt.