2.5.2021

Bærekraft og miljø

,

Utleie og transporttjenester

,

2.5.2021

Bærekraft og miljø

,

Utleie og transporttjenester

,

Landets mest miljøvennlige lastebiler

100% av lastebilparken til Stangeland er nå med Euro6-teknologi, og med ny tankbil i "stallen" sikrer Henning at alle anlegg alltid har nok drivstoff på tankene.

Henning Salte er tankbilsjåfør, og er godt fornøyd med den nye tankbilen.

For en gangs skyld en vindstille og solfylt junimorgen på Jæren. Henning er tidlig på Soma for å tanke opp bilen til dagens første leveranse. Han ankommer i sin splitter nye tankbil, en Scania R580. Rygger til tanken som skal ha HVO-diesel, kobler på sugeslangen og fyller opp til dagens første kjøring ut til den fossilfrie byggeplassen i Lervig i Stavanger.

Lervigkvartalet er fossilfri byggeplass, og alt av anleggsmaskiner er enten elektriske eller kjøres på biodiesel.

Henning transporterer diesel og bensin på fulltid. Det er mange anlegg som skal følges opp, i tillegg til drivstoffanlegget på hovedkontoret på Soma, et anlegg med en kapasitet på 202.000 liter. Han har kjørt tankbil siden 2007, og behovet for drivstoff har økt i takt med aktivitetsnivået i virksomheten.

– Tidligere kjørte jeg diesel bare et par dager i uken, men nå er det blitt en fulltidsjobb. Jeg leverer også til andre firmaer i gruppen som Kolnes og Jærpukk, sier han.

I løpet av en dag er han innom 5–15 anlegg, alt etter behov og avstand. Biodiesel henter han i Mandal eller i Oslo, og bunkrer til depot på Soma eller Kalberg. Diesel og bensin henter han stort sett i Lervig i Stavanger.

Du kan lese mer om Lervigsvartalet her

Tanken rommer 23.000 liter, og har fire adskilte kammer. Det tar 15 minutter fra Henning har koblet på den 4 tommer store slangen, til bilen er full. I tillegg har han mulighet til å koble på henger med en kapasitet på 18.000 liter.

– Kamrene gir meg fleksibilitet, og gir meg en mulighet til å ha med fire ulike drivstofftyper på samme rundtur, sier han.

Totalt er det 78 lastebiler i Stangeland Maskin. I perioden fra oktober 2018 til september 2020 økte andelen med Euro 6-motor fra 56 % til 93 %, og nå i mai er tallet 100 %.

– Det er vi utrolig stolte av. Det er en viktig konkurransefaktor og en del av kulturen vår, og det viser også at vi tar miljøet på alvor, poengterer Tommy Stangeland.

Bildegalleri

No items found.

Se andre nyheter

22.10.2024

Folk og kompetanse

Havner man i glemmeboken som lærling i en stor bedrift?

En oppfatning i samfunnet er at det å være lærling i større bedrifter betyr at du bare blir et nummer i rekken. Det kjenner ikke lærlingkoordinator Kristian Østråt seg igjen i.

27.9.2024

Veg- og infrastruktur

Viktig milepæl i Rogfast-prosjektet

Det første asfaltstrekket i Rogfast-dypet er lagt, noe som markerer en viktig milepæl i rekordprosjektet.

23.9.2024

Anleggsgartner

Private hager og uterom

Stangelands anleggsgartnere leverer hageidyll fra A til Å

På en privat adresse i Sandnes har anleggsgartnerne våre nettopp overlevert et nytt og skreddersydd uteområde denne høsten. Her har vi gjort alt fra beplantning, sveising, tømmerarbeid og steinlegging.

11.9.2024

Veg- og infrastruktur

Arbeidsfellesskapet Implenia Stangeland – et godt ekteskap

På E02 Kvitsøy skal arbeidsfellesskapet ta del i å bygge verdens lengste og dypeste undersjøiske tunnel. Dermed fortsetter vi vårt ti år lange og tette samarbeid om å utføre store og komplekse infrastrukturprosjekter.

10.9.2024

Anleggstjenester

Bærekraft og miljø

Sparer både penger og miljø med lokal massesorterting

Da det ble klart at bortkjøring av masser til tipp ville gi en formidabel omkjøringsvei, tenkte driftsleder Håkon Gundersen alternativt. Det har prosjektet spart penger på.