2.5.2021

Bærekraft og miljø

,

Utleie og transporttjenester

,

2.5.2021

Bærekraft og miljø

,

Utleie og transporttjenester

,

Landets mest miljøvennlige lastebiler

100% av lastebilparken til Stangeland er nå med Euro6-teknologi, og med ny tankbil i "stallen" sikrer Henning at alle anlegg alltid har nok drivstoff på tankene.

Henning Salte er tankbilsjåfør, og er godt fornøyd med den nye tankbilen.

For en gangs skyld en vindstille og solfylt junimorgen på Jæren. Henning er tidlig på Soma for å tanke opp bilen til dagens første leveranse. Han ankommer i sin splitter nye tankbil, en Scania R580. Rygger til tanken som skal ha HVO-diesel, kobler på sugeslangen og fyller opp til dagens første kjøring ut til den fossilfrie byggeplassen i Lervig i Stavanger.

Lervigkvartalet er fossilfri byggeplass, og alt av anleggsmaskiner er enten elektriske eller kjøres på biodiesel.

Henning transporterer diesel og bensin på fulltid. Det er mange anlegg som skal følges opp, i tillegg til drivstoffanlegget på hovedkontoret på Soma, et anlegg med en kapasitet på 202.000 liter. Han har kjørt tankbil siden 2007, og behovet for drivstoff har økt i takt med aktivitetsnivået i virksomheten.

– Tidligere kjørte jeg diesel bare et par dager i uken, men nå er det blitt en fulltidsjobb. Jeg leverer også til andre firmaer i gruppen som Kolnes og Jærpukk, sier han.

I løpet av en dag er han innom 5–15 anlegg, alt etter behov og avstand. Biodiesel henter han i Mandal eller i Oslo, og bunkrer til depot på Soma eller Kalberg. Diesel og bensin henter han stort sett i Lervig i Stavanger.

Du kan lese mer om Lervigsvartalet her

Tanken rommer 23.000 liter, og har fire adskilte kammer. Det tar 15 minutter fra Henning har koblet på den 4 tommer store slangen, til bilen er full. I tillegg har han mulighet til å koble på henger med en kapasitet på 18.000 liter.

– Kamrene gir meg fleksibilitet, og gir meg en mulighet til å ha med fire ulike drivstofftyper på samme rundtur, sier han.

Totalt er det 78 lastebiler i Stangeland Maskin. I perioden fra oktober 2018 til september 2020 økte andelen med Euro 6-motor fra 56 % til 93 %, og nå i mai er tallet 100 %.

– Det er vi utrolig stolte av. Det er en viktig konkurransefaktor og en del av kulturen vår, og det viser også at vi tar miljøet på alvor, poengterer Tommy Stangeland.

Bildegalleri

No items found.

Se andre nyheter

3.3.2023

Bærekraft og miljø

Stangelandmodellen: Slik setter vi bærekraft ut i praksis

Vi har alltid vært opptatt av å gjøre god nytte av masser i Stangeland. Fremover ønsker vi enda sterkere fokus på en bærekraftig og økonomisk god utnyttelse av massene vi håndterer.

10.1.2023

Gina og Marius lever drømmen som lærlinger

De er 18 og 19 år gamle, og ikke redde for å ta i et tak. Gina og Marius er to av de 48 lærlingene i Stangeland Maskin. Sammen med lærlinger i de andre selskapene i Stangeland Gruppen representerer de fremtiden i bransjen.

4.1.2023

Bærekraft og miljø

God planlegging gir mer effektiv transport og mindre utslipp

Et nytt og unikt system for transportplanlegging i Stangeland gir store besparelser. Færre kjørte kilometer, lavere belastning på veier og kjøretøy og ikke minst redusert utslipp gjør både miljø og økonomi til vinnere.

17.11.2022

Samfunnsansvar

Årets julegave til Fra offer til kriger

Hvert år deler Stangeland ut en julegave til lag, foreninger eller organisasjoner som gjør noe godt for andre – for samfunnet rundt seg. I år går julegaven til Fra offer til kriger.

10.10.2022

Bærekraft og miljø

Nytt og viktig steg på vei mot målet om å bli selvforsynt med energi

Stangeland investerer nærmere åtte millioner kroner i solcelleanlegg til anlegget på Soma. På sikt er målet å bli selvforsynt på energi.