6.11.2020
Energi og kraftanlegg
,
6.11.2020
Energi og kraftanlegg
,
I Svandalen, rett vest av Sauda skisenter, bygger Fossberg Kraft nytt anlegg for vannkraft. Stangeland Maskin har totalentreprise på rørlegging, grunn- og betongarbeid samt overbygg på det nye anlegget.
Stri strøm, vått og utfordrende. Her er Kenneth Hodne med sin CAT330 midt i elva.
Det er et bratt og røft terreng, hvor rør legges i strie elveoverganger, forklarer prosjektleder Sigbjørn Tveiten, som sammen med anleggsleder Egil Thorbjørnsen leder arbeidet på vegne av Stangeland. De har med seg driftsleder Kenneth Hodne som styrer arbeidet i felt.
Det er totalt 2000 meter med rørgater og fire betongkonstruksjoner bestående av kraftstasjon, bekkoverføring/krysning, fangdam og inntakshus tilknyttet dammen.
Ifølge NVE finnes det i dag 408 konsesjoner for vannkraft som ennå ikke er utbygd, og det er en konsesjon fra 2014 som gir tillatelse til å bygge ut Svandalen. Når anlegget står ferdig, er det installert effekt av anlegget på 3,1 MW. Årsproduksjon forventes å være lik 9,1 GWh, nok til å dekke energibehovet til omtrent 400 eneboliger.
Oppstart på prosjektet var oktober 2019, og planen er at anlegget skal være i drift november 2020.
Vannet i Svandalselva navigerer i terrenget via flere bekker. For å samle vannet i en felles fangdam, føres vannet fra en sidebekk gjennom et trykkløst ø400 rør på 500 meter. Fra fangdammen går det en rørtrase på cirka 1550 meter med vekselvis GRP -og Duktile Ø 900 trykkrør. Via røret føres vannet ned til kraftstasjonen, hvor den mekaniske energien omdannes til elektrisk energi.
-I bunnen av anlegget, nede ved skitrekket, plasseres kraftstasjonen, sier Sigbjørn Tveiten. På den måten vil fallet i Svandalselva på 202 meter bli nyttet i produksjonen.
Det er ikke vei helt opp til inntaket. Dermed må det bygges midlertidig anleggsvei. Både byggherre og Stangeland Maskin er opptatt av minst mulig fotavtrykk. Mens arbeidet pågår og etter ferdigstillelse, er det fokus på miljø. Alt arbeid foregår innenfor anleggsgrensa på 30 meter, og stedlig masse er sideflyttet og ligger i ranker langs traseen.
-All masse tilbakeføres når vi er ferdige. Vegetasjonen vil fremstå som opprinnelig når gras, lyng og tre slår røtter, sier Egil Thorbjørnsen.
Kontrakten har en verdi på 17 millioner og sysselsetter 6 personer.
Saken ble først publisert i Stangeland Magasinet nr 122 – sommeren 2020
27.9.2024
Veg- og infrastruktur
Det første asfaltstrekket i Rogfast-dypet er lagt, noe som markerer en viktig milepæl i rekordprosjektet.
11.9.2024
Veg- og infrastruktur
På E02 Kvitsøy skal arbeidsfellesskapet ta del i å bygge verdens lengste og dypeste undersjøiske tunnel. Dermed fortsetter vi vårt ti år lange og tette samarbeid om å utføre store og komplekse infrastrukturprosjekter.
10.9.2024
Anleggstjenester
Bærekraft og miljø
Da det ble klart at bortkjøring av masser til tipp ville gi en formidabel omkjøringsvei, tenkte driftsleder Håkon Gundersen alternativt. Det har prosjektet spart penger på.
17.6.2024
Jobben med å plastre Vannassen, et av Stavangers viktigste friluftsområder, er en jobb med stor betydning for oss i Stangeland. Den kan nemlig åpne døren for lignende jobber i tiden som kommer.
24.5.2024
Veg- og infrastruktur
Det lukter egg og bacon lang vei i og utenfor brakkene ved IKEA på Forus. Her er gjengen som bygger den banebrytende sykkelstamveien mellom Stavanger og Sandnes.