7.1.2021
Anleggstjenester
,
Veg- og infrastruktur
,
Vindpark
,
7.1.2021
Anleggstjenester
,
Veg- og infrastruktur
,
Vindpark
,
For oppdragsgiver Vestas klargjøres vegen for vindmølletransport. Strekket er 51 km langt, og går fra kaianlegget i Fedafjorden og opp til Buheii Vindpark. 60 punkter skal utbedres på kort tid før vinteren biter seg fast i fjellet.
Geir Birkeland foran en sving hvor det er fjernet 18 høydemeter og 12 breddemeter.
Det er Geir Birkeland som er prosjektleder for Stangeland Maskin, og sammen med et effektivt mannskap har de full kontroll frem til prøvekjøringen i mars 2021.
– Vi er ferdig med mesteparten av jobben i løpet av desember, sier han. Det er en intern tidsfrist, slik at prosjektet sikres mot vinterens hindringer. Det kan nemlig bli inntil to meter med snø i området. Prosjektets oppstart var i starten på september, og
mye er gjort på to måneder.
– Vi leverer på tiden som avtalt, sier Geir. Han roser Ingvald Årsvoll for god hjelp i forbindelse med planleggingen og utførende aktiviteter. Avtaler skal inngås, og søknader skal godkjennes før trær og fjell kan fjernes. Han syns det er spennende, og lærer mye nytt. I de fleste prosjekter er det byggherren selv som tar seg av søknader til fylket, samt inngår avtaler med grunneiere. Denne gang er det Geir som har tatt seg av dette.
– Dialogen har vært god fra starten, og både grunneiere og naboer er positive, sier Geir som skryter av mannskapet som har samarbeidet godt, ikke bare med grunneiere, men også trafikanter langs strekket.
– Vi tar selvsagt hensyn, og i noen tilfeller melder naboer fra om at det er visse tidspunkter eller dager hvor vegen må være åpen. Da planlegger vi sprengningsarbeidet deretter, sier Geir. De er også påpasselig med å gjøre seg ferdig med punktene slik at det er færrest mulig vegsperringer.
Det er 60 små og store punkter som skal utbedres. Arbeidet kan bestå i å flytte høyspent, fjerne trær, utvide bredde, øke bæreevne, endre kurver og ordne det slik at det lange overhenget smyger seg opp langs fjellet. Total lengde på semi med last er 78 meter.
På det siste og lengste punktet som er 2,6 km, driver maskinfører Sander Austad og fjerner tømmer med sin M316F Han spiller en sentral rolle i prosjektet, og bistår driftsleder Arnfin Skadsem med blant annet koordinering av de innleide entreprenørene.
– Det er interessant å høre hvordan andre entreprenører har det, og jeg tror de innleide også synes det er kjekt å bli kjent med oss, sier Sander.
– Det er en total vurdering, men å leie inn lokale gir tilgang til viktige relasjoner, tilhørighet og kompetanse, sier prosjektleder Geir.
Når vindmøllene er på plass i parken, skal vegen så langt det lar seg gjøre tilbakeføres. Det gjelder blant annet områder som midlertidig er leid av grunneiere. De permanente endringene kommer trafikanter og gående til gode. Det blir bredere veger, tørre kjørekurver og bedre oversikt.
Saken ble først publisert i Stangeland Magasinet nr 123 / desember 2020.
9.7.2025
Veg- og infrastruktur
Vann og avløp
Kulverter og andre konstruksjoner
–Vi bygger faktisk grunnlaget for trygg trafikkavvikling, næringsliv og videre vekst i området, sier prosjektleder Geir Birkeland i Stangeland Maskin.
2.6.2025
Bærekraft og miljø
Samfunnsansvar
I 2026 runder det tradisjonsrike Stangeland Magasinet 45 år, en passende anledning for å ta steget inn i fremtiden. Fra og med sommeren 2026 blir nemlig magasinet kun å finne på våre nettsider, i tråd med vårt fokus på bærekraft.
Et heldigitalt magasin betyr ikke mindre spennende lesestoff. Dessuten får du løpende nyheter på tsmaskin.no, hele året.
26.5.2025
Folk og kompetanse
Tre år etter den forrige MEFA-messen var det endelig tid for Sør-Vestlandets største anleggsmesse igjen. Maskinentreprenørenes Forbund (MEF) var arrangør av årets messe, som ble en stor suksess med 200 stands, 140 utstillere og en imponerende rekord på 13 800 besøkende på Forus Travbane fra 23. til 25. mai.
19.5.2025
Bygninger
Riving og miljøsanering
Bærekraft og miljø
Innvendig riving og sanering
Betongknusing
Siden mai 2024 har Stangeland Maskin, som underentreprenør for Backe Rogaland, stått for saneringen og rivingen av det 11 000 kvadratmeter store Laerdal-bygget i Bjergsted i Stavanger. Og dette har vært alt annet enn en vanlig rivingsjobb.
5.5.2025
Veg- og infrastruktur
Ferja fra Mekjarvik til Kvitsøy bader i sol denne maidagen. Lam spretter lekent rundt på markene rundt Ydstebøhavn og bekrefter at våren har kommet. Samtidig i fjellet og havflaten under oss, pågår arbeidet med Rogfast for fullt.