7.1.2021
Anleggstjenester
,
Veg- og infrastruktur
,
Vindpark
,
7.1.2021
Anleggstjenester
,
Veg- og infrastruktur
,
Vindpark
,
For oppdragsgiver Vestas klargjøres vegen for vindmølletransport. Strekket er 51 km langt, og går fra kaianlegget i Fedafjorden og opp til Buheii Vindpark. 60 punkter skal utbedres på kort tid før vinteren biter seg fast i fjellet.
Geir Birkeland foran en sving hvor det er fjernet 18 høydemeter og 12 breddemeter.
Det er Geir Birkeland som er prosjektleder for Stangeland Maskin, og sammen med et effektivt mannskap har de full kontroll frem til prøvekjøringen i mars 2021.
– Vi er ferdig med mesteparten av jobben i løpet av desember, sier han. Det er en intern tidsfrist, slik at prosjektet sikres mot vinterens hindringer. Det kan nemlig bli inntil to meter med snø i området. Prosjektets oppstart var i starten på september, og
mye er gjort på to måneder.
– Vi leverer på tiden som avtalt, sier Geir. Han roser Ingvald Årsvoll for god hjelp i forbindelse med planleggingen og utførende aktiviteter. Avtaler skal inngås, og søknader skal godkjennes før trær og fjell kan fjernes. Han syns det er spennende, og lærer mye nytt. I de fleste prosjekter er det byggherren selv som tar seg av søknader til fylket, samt inngår avtaler med grunneiere. Denne gang er det Geir som har tatt seg av dette.
– Dialogen har vært god fra starten, og både grunneiere og naboer er positive, sier Geir som skryter av mannskapet som har samarbeidet godt, ikke bare med grunneiere, men også trafikanter langs strekket.
– Vi tar selvsagt hensyn, og i noen tilfeller melder naboer fra om at det er visse tidspunkter eller dager hvor vegen må være åpen. Da planlegger vi sprengningsarbeidet deretter, sier Geir. De er også påpasselig med å gjøre seg ferdig med punktene slik at det er færrest mulig vegsperringer.
Det er 60 små og store punkter som skal utbedres. Arbeidet kan bestå i å flytte høyspent, fjerne trær, utvide bredde, øke bæreevne, endre kurver og ordne det slik at det lange overhenget smyger seg opp langs fjellet. Total lengde på semi med last er 78 meter.
På det siste og lengste punktet som er 2,6 km, driver maskinfører Sander Austad og fjerner tømmer med sin M316F Han spiller en sentral rolle i prosjektet, og bistår driftsleder Arnfin Skadsem med blant annet koordinering av de innleide entreprenørene.
– Det er interessant å høre hvordan andre entreprenører har det, og jeg tror de innleide også synes det er kjekt å bli kjent med oss, sier Sander.
– Det er en total vurdering, men å leie inn lokale gir tilgang til viktige relasjoner, tilhørighet og kompetanse, sier prosjektleder Geir.
Når vindmøllene er på plass i parken, skal vegen så langt det lar seg gjøre tilbakeføres. Det gjelder blant annet områder som midlertidig er leid av grunneiere. De permanente endringene kommer trafikanter og gående til gode. Det blir bredere veger, tørre kjørekurver og bedre oversikt.
Saken ble først publisert i Stangeland Magasinet nr 123 / desember 2020.
27.9.2024
Veg- og infrastruktur
Det første asfaltstrekket i Rogfast-dypet er lagt, noe som markerer en viktig milepæl i rekordprosjektet.
11.9.2024
Veg- og infrastruktur
På E02 Kvitsøy skal arbeidsfellesskapet ta del i å bygge verdens lengste og dypeste undersjøiske tunnel. Dermed fortsetter vi vårt ti år lange og tette samarbeid om å utføre store og komplekse infrastrukturprosjekter.
10.9.2024
Anleggstjenester
Bærekraft og miljø
Da det ble klart at bortkjøring av masser til tipp ville gi en formidabel omkjøringsvei, tenkte driftsleder Håkon Gundersen alternativt. Det har prosjektet spart penger på.
17.6.2024
Jobben med å plastre Vannassen, et av Stavangers viktigste friluftsområder, er en jobb med stor betydning for oss i Stangeland. Den kan nemlig åpne døren for lignende jobber i tiden som kommer.
24.5.2024
Veg- og infrastruktur
Det lukter egg og bacon lang vei i og utenfor brakkene ved IKEA på Forus. Her er gjengen som bygger den banebrytende sykkelstamveien mellom Stavanger og Sandnes.