29.9.2021
Mobilknusing
,
29.9.2021
Mobilknusing
,
Norsk Stein Dirdal har fått bestilling på spesialstein som skal legges på havets bunn. Stangeland er leid inn med stor grovknuser og spesial trommel-sorteringsverk for anledningen.
Ved å plassere den store knuseren foran, kjører vi med stor åpning og knuser ned overstørrelsen slik at mest mulig av sortert produkt blir 5-40 kg. Masse som sorteres ut overstørrelse, gå en ekstra runde i knuseren før den er riktig størrelse.
Langs fylkesveg 45 fra Ålgård mot Sirdal har du garantert lagt merke til bruddet som ligger oppi fjellskråningen i Dirdal. Vegvesenet produserte oljegrus på området fra 1966, og fra 1978 ble offshore-industrien et viktig marked. I den perioden var det Daniel Øvstebø som drev bruddet.
– Det er fortsatt offshore-stein som er primærmarkedet vårt, sier driftssjef Jarle Gilje. Siden 1987 har han vært ansatt, først som mekaniker, senere vedlikeholdsleder og nå driftsleder. Han forklarer hvorfor skipene kommer til Dirdal for å hente stein:
– Før hadde skipene en kapasitet på 500–16.000 tonn, mens dagens fartøy tar gjerne 40.000 tonn. I praksis betyr det at anløpene har blitt færre. Når skipene kommer, er de annig til å komme seg av gårde igjen. De er dyre i drift, forklarer han.
Bruddet har en kapasitet på 1 mill. tonn stein i året som selges på eksportmarkedet, primært Tyskland, Danmark og England. Nå har de fått inn en stor ordre på 50.000 tonn spesialstein som skal leveres til Baltic Pipe, naturgassledningen som skal frakte gass mellom Norge og Polen, via Danmark.
Hver stein veier mellom 5 og 40 kg, og Stangeland er en av få aktører med trommel-sorteringsverk som kan produsere denne størrelsen. Det var nettopp egenskapene til verket som trigget investeringen:
– Den bygger på et annet prinsipp enn det tradisjonelle sikter gjør, og tåler mye mer. Trommelen er satt sammen av flere segmenter, og vi har mulighet til å bytte ut segmenter alt etter hva vi ønsker å sortere ut, eksempelvis 5–40 eller 10–60 kg stein. Fordelen med denne trommelen er at vi tar ut den grove steinen på sidebeltet, og kan dermed garantere for overstørrelse i denne sorteringen, det hadde en ikke klart med et vanlig sorteringsverk, sier leder for masse og deponi, Stian Byberg.
Det er hovedsakelig maskinførerne Hans Ueland og Ole Aleksander Risa som styrer «showet», og produksjonen går unna.
11.9.2024
Veg- og infrastruktur
På E02 Kvitsøy skal arbeidsfellesskapet ta del i å bygge verdens lengste og dypeste undersjøiske tunnel. Dermed fortsetter vi vårt ti år lange og tette samarbeid om å utføre store og komplekse infrastrukturprosjekter.
10.9.2024
Anleggstjenester
Bærekraft og miljø
Da det ble klart at vekkjøring av masser til tipp ville gi en formidabel omkjøringsvei, tenkte driftsleder Håkon Gundersen alternativt. Det har prosjektet spart penger på.
16.2.2024
Sponsorat
Sandnes IL Alpint står bak et av årets høydepunkt for oss i Stangeland, nemlig Stangelands skidag. Da er det ekstra kjekt å kunne fornye sponsoravtalen.
7.2.2024
Anleggsmaskiner og utstyr
Det er ikke hver dag det ruller ut nærmere 120 tonn med gravemaskin fra Soma. Det er heller ikke hver dag det deles ut nye maskiner til så erfarne maskinførere som Kenneth Tjora og John Stokkeland.
19.1.2024
Anleggsgartner
Bærekraft og miljø
Folk og kompetanse
Setter du Stangeland sine arborister på saken, være seg i hagen hjemme eller på et større prosjekt, kan du være sikker på at trærne får den beste behandlingen tilgjengelig. Det er kanskje ikke så rart at vi satser på arboristene våre.