29.9.2021
Mobilknusing
,
29.9.2021
Mobilknusing
,
Norsk Stein Dirdal har fått bestilling på spesialstein som skal legges på havets bunn. Stangeland er leid inn med stor grovknuser og spesial trommel-sorteringsverk for anledningen.
Ved å plassere den store knuseren foran, kjører vi med stor åpning og knuser ned overstørrelsen slik at mest mulig av sortert produkt blir 5-40 kg. Masse som sorteres ut overstørrelse, gå en ekstra runde i knuseren før den er riktig størrelse.
Langs fylkesveg 45 fra Ålgård mot Sirdal har du garantert lagt merke til bruddet som ligger oppi fjellskråningen i Dirdal. Vegvesenet produserte oljegrus på området fra 1966, og fra 1978 ble offshore-industrien et viktig marked. I den perioden var det Daniel Øvstebø som drev bruddet.
– Det er fortsatt offshore-stein som er primærmarkedet vårt, sier driftssjef Jarle Gilje. Siden 1987 har han vært ansatt, først som mekaniker, senere vedlikeholdsleder og nå driftsleder. Han forklarer hvorfor skipene kommer til Dirdal for å hente stein:
– Før hadde skipene en kapasitet på 500–16.000 tonn, mens dagens fartøy tar gjerne 40.000 tonn. I praksis betyr det at anløpene har blitt færre. Når skipene kommer, er de annig til å komme seg av gårde igjen. De er dyre i drift, forklarer han.
Bruddet har en kapasitet på 1 mill. tonn stein i året som selges på eksportmarkedet, primært Tyskland, Danmark og England. Nå har de fått inn en stor ordre på 50.000 tonn spesialstein som skal leveres til Baltic Pipe, naturgassledningen som skal frakte gass mellom Norge og Polen, via Danmark.
Hver stein veier mellom 5 og 40 kg, og Stangeland er en av få aktører med trommel-sorteringsverk som kan produsere denne størrelsen. Det var nettopp egenskapene til verket som trigget investeringen:
– Den bygger på et annet prinsipp enn det tradisjonelle sikter gjør, og tåler mye mer. Trommelen er satt sammen av flere segmenter, og vi har mulighet til å bytte ut segmenter alt etter hva vi ønsker å sortere ut, eksempelvis 5–40 eller 10–60 kg stein. Fordelen med denne trommelen er at vi tar ut den grove steinen på sidebeltet, og kan dermed garantere for overstørrelse i denne sorteringen, det hadde en ikke klart med et vanlig sorteringsverk, sier leder for masse og deponi, Stian Byberg.
Det er hovedsakelig maskinførerne Hans Ueland og Ole Aleksander Risa som styrer «showet», og produksjonen går unna.
9.7.2025
Veg- og infrastruktur
Vann og avløp
Kulverter og andre konstruksjoner
–Vi bygger faktisk grunnlaget for trygg trafikkavvikling, næringsliv og videre vekst i området, sier prosjektleder Geir Birkeland i Stangeland Maskin.
2.6.2025
Bærekraft og miljø
Samfunnsansvar
I 2026 runder det tradisjonsrike Stangeland Magasinet 45 år, en passende anledning for å ta steget inn i fremtiden. Fra og med sommeren 2026 blir nemlig magasinet kun å finne på våre nettsider, i tråd med vårt fokus på bærekraft.
Et heldigitalt magasin betyr ikke mindre spennende lesestoff. Dessuten får du løpende nyheter på tsmaskin.no, hele året.
26.5.2025
Folk og kompetanse
Tre år etter den forrige MEFA-messen var det endelig tid for Sør-Vestlandets største anleggsmesse igjen. Maskinentreprenørenes Forbund (MEF) var arrangør av årets messe, som ble en stor suksess med 200 stands, 140 utstillere og en imponerende rekord på 13 800 besøkende på Forus Travbane fra 23. til 25. mai.
19.5.2025
Bygninger
Riving og miljøsanering
Bærekraft og miljø
Innvendig riving og sanering
Betongknusing
Siden mai 2024 har Stangeland Maskin, som underentreprenør for Backe Rogaland, stått for saneringen og rivingen av det 11 000 kvadratmeter store Laerdal-bygget i Bjergsted i Stavanger. Og dette har vært alt annet enn en vanlig rivingsjobb.
5.5.2025
Veg- og infrastruktur
Ferja fra Mekjarvik til Kvitsøy bader i sol denne maidagen. Lam spretter lekent rundt på markene rundt Ydstebøhavn og bekrefter at våren har kommet. Samtidig i fjellet og havflaten under oss, pågår arbeidet med Rogfast for fullt.