27.6.2022
Bærekraft og miljø
,
Transport
,
27.6.2022
Bærekraft og miljø
,
Transport
,
Etter initiativ fra bransjeorganisasjoner som Norges Lastebileier Forbund (NLF) og Norges Skogeierforbund, er flere vegstrekninger dimensjonert opp fra 50 til 60 tonns totalvekt. Større last betyr færre biler, færre kilometer kjørt og mindre utslipp av CO2.
Stangeland har nylig fått åtte nye Istrail-hengere dimensjonert for 60 tonns kjøring. De går fast ute i drift, og lastebil-koordinatorenes rolle er å planlegge effektive turer ut fra veiene som massen skal fraktes på slik at det blir mindre utslipp pr. tonn transportert. Her er Svenn-Håvard Lauvås Livik (transportkoordinator), Henning Sjursen (sjåfør) og Kjell Arild Egeland (maskin- og transportsjef) foran det første settet som ble satt i arbeid.
Det betyr mindre utslipp pr. tonn transportert.
– På strekninger hvor vi har mye massetransport og hvor forholdene ligger til rette for det, har vi gitt innspill til veieier om at veien bør oppdimensjoneres, sier Kjell Arild Egeland, maskin- og transportsjef i Stangeland Maskin. Han forklarer at veieier kan være både Statens vegvesen, fylkeskommune eller kommuner. Den siste strekningen som ble dimensjonert opp basert på innspill fra Stangeland, er veien fra E39 til Stangelands hovedkontor på Soma.
For å kjøre lovlig med totalvekt på 60 tonn må bil og henger totalt bestå av 7 akslinger. Det finnes ingen «one size fits all», og hvert sett bestående av bil og henger optimaliseres ut fra type kjøring de går mest på.
En 4-akslet bil kjører med 3-akslet henger, og en 3-akslet bil må ha 4-akslet henger. Når veien er godkjent for 60 tonn, økes nyttelasten fra 30 tonn til 38 tonn. Det utgjør en stor forskjell på mange måter.
– Gevinsten er stor, slår Egeland fast og drar frem IVAR-utbyggingen på Fjermestad som et tenkt eksempel. Anlegget er kun 14 kilometer fra Jærpukk, og ved en oppdimensjonert veistrekning her kunne man redusert antall turer mellom Jærpukk og Fjermestad med 758 lass.
– Tenk på hva det hadde redusert av trafikk i nabolaget, sier Egeland. Han bekrefter at dieselforbruket økes når man trekker tyngre lass, men netto besparelse ville fortsatt vært 8.145 kg CO2 ved å øke til 60 tonns totalvekt på dette prosjektet. Dette tilsvarer CO2 utslippet til 4 personbiler som kjører 12.000 km årlig.
Stangeland har i løpet av året kjøpt åtte nye Istrail-hengere, dimensjonert for 60 tonns kjøring, men også ombygging av eksisterende hengere er aktuelt.
– Ombruk av kvalitetsutstyr gir lengre levetid og er lønnsomt, sier Egeland og nikker mot verkstedet som han skimter rett utenfor vinduet sitt. Han forteller: – Til en fireakslet bil har vi bygget om en treakslet henger med lengre drag, mens til krokbilene har vi justerbare drag slik at vi kan redusere lengden fra 22,0 til 19,50 meter.
På 60-tonns vei må settet være 22,0 meter, mens på 50-tonns vei er lengde 19,50 meter. Når det kjøres med 60-tonns sett, er det likevel gunstig å ha justerbare drag, slik at man kan korte inn settet og smidig navigere inne på anlegget.
Egeland poengterer at også fornøyde sjåfører er god økonomi i seg selv.
4.8.2025
Bærekraft og miljø
Ferdigvare
Folk og kompetanse
Våre pukkverk
På Kalberg mottar Stangelands pukkverk store mengder gjenvinnbare overskuddsmasser fra prosjekter i regionen. Her forvandles masser som tidligere ville blitt kjørt til tipp, til høyverdig betongtilslag – en innsats som både kutter utslipp og sparer naturressurser.
28.7.2025
Folk og kompetanse
Ansiennitet er langt mer enn tall på et papir – det er selve grunnmuren i Stangeland Maskins kultur, trivsel og utvikling.
18.7.2025
Folk og kompetanse
–Jeg har lært at jeg må kunne litt om mye, men ikke alt om alt. Rollen min handler i stor grad om å forstå helheten, og å vite hvem jeg må spille god for å komme i mål, sier Nicola Herbert.
9.7.2025
Veg- og infrastruktur
Vann og avløp
Kulverter og andre konstruksjoner
–Vi bygger faktisk grunnlaget for trygg trafikkavvikling, næringsliv og videre vekst i området, sier prosjektleder Geir Birkeland i Stangeland Maskin.
2.6.2025
Bærekraft og miljø
Samfunnsansvar
I 2026 runder det tradisjonsrike Stangeland Magasinet 45 år, en passende anledning for å ta steget inn i fremtiden. Fra og med sommeren 2026 blir nemlig magasinet kun å finne på våre nettsider, i tråd med vårt fokus på bærekraft.
Et heldigitalt magasin betyr ikke mindre spennende lesestoff. Dessuten får du løpende nyheter på tsmaskin.no, hele året.