9.3.2022

Stikning og trykktesting

,

9.3.2022

Stikning og trykktesting

,

Alltid på (rett) plass

Du har helt sikkert sett dem. En liten metallbolt i fjell eller en stor stein. Det kalles et fastmerke. Slike merker er viktige for å sikre at det som skal bygges, bygges på riktig plass.

Steffen Holm er klar for satsmålinger på Tu i Klepp kommune.

Statiske GNSS-målinger IVAR

Det sørger faglig leder i stikningsavdelingen, Rune Osen, og hans folk for.

Ja, for som Rune sier: Skal du bygge en vei, en tunnel eller annen infrastruktur, må du jo vite HVOR den skal ligge.

Et fastmerke etableres ved at man lar en GPS måle et punkt. Det gjøres over tid, blant annet for å sikre nøyaktighet sett i forhold til de mange satellittene som går i bane rundt jorden, og som sender signaler til GPS-utstyret.  

Hvor mye jobb man legger ned i fastmerkene, varierer fra prosjekt til prosjekt. Vanlige GPS-målinger gir en nøyaktighet på +/- 2 centimeter i 70 % av målingene, mens resten ligger omkring +/- 5 centimeter.

– På prosjekter som ikke er så store i utstrekning, kan vi bruke såkalt RTK-måling som utgangspunkt og komplettere med kikkertmåling. Da får vi en god intern nøyaktighet, forklarer Rune.  

På prosjekter som IVAR-ledningen og E39 Lyngdal, hvor det er store avstander og kanskje ikke sikt mellom alle delområdene, er det såkalte statiske GNSS-målinger som gjelder.  

Her i Lyngdal hvor Joint Venture Implenia Stangeland bygger ny firefeltsmotorvei for Nye Veier, er avstandene store. Det blir benyttet statisk GNSS-målinger.

– Til forskjell fra vanlige RTK-målinger måler man da flere punkt over en lengre periode, gjerne to timer på hvert punkt. Da får vi det veldig nøyaktig, det vil si +/- 5 millimeter mellom samtidig målte punkt. Dette er spesielt viktig når vi skal knytte sammen punkt det ikke er sikt mellom, for eksempel ved tunneldriving fra to sider av et fjell. Det handler, bokstavelig talt, om å møtes i midten inni fjellet, sier Rune med et avmålt smil.

Bildegalleri

No items found.

Se andre nyheter

27.9.2024

Veg- og infrastruktur

Viktig milepæl i Rogfast-prosjektet

Det første asfaltstrekket i Rogfast-dypet er lagt, noe som markerer en viktig milepæl i rekordprosjektet.

11.9.2024

Veg- og infrastruktur

Arbeidsfellesskapet Implenia Stangeland – et godt ekteskap

På E02 Kvitsøy skal arbeidsfellesskapet ta del i å bygge verdens lengste og dypeste undersjøiske tunnel. Dermed fortsetter vi vårt ti år lange og tette samarbeid om å utføre store og komplekse infrastrukturprosjekter.

10.9.2024

Anleggstjenester

Bærekraft og miljø

Sparer både penger og miljø med lokal massesorterting

Da det ble klart at bortkjøring av masser til tipp ville gi en formidabel omkjøringsvei, tenkte driftsleder Håkon Gundersen alternativt. Det har prosjektet spart penger på.

17.6.2024

Her plastres et av byens viktigste friluftsområder

Jobben med å plastre Vannassen, et av Stavangers viktigste friluftsområder, er en jobb med stor betydning for oss i Stangeland. Den kan nemlig åpne døren for lignende jobber i tiden som kommer.

24.5.2024

Veg- og infrastruktur

Ta vel imot frokostgjengen på Sykkelstamveien

Det lukter egg og bacon lang vei i og utenfor brakkene ved IKEA på Forus. Her er gjengen som bygger den banebrytende sykkelstamveien mellom Stavanger og Sandnes.