12.7.2021

Boring og sprengning

,

12.7.2021

Boring og sprengning

,

Effektive rigger og fleksible riggoperatører

Fem nye rigger er i løpet av våren tatt i bruk, alle fra samme produsent og med full GPS.

Rolf Arne Ferkingstad, Geir Vidar Knapstad og Runar Østrem på Torsteinsfjellet, Sviland. Når steinen er tatt ut, vil det etableres et nytt industriområdet her.

Fjell- og bergverksmiljøet i Stangeland er stort, og kompetanse og utstyr står høyt på agendaen. Avdelingen består av 1 bergleder, 1 driftsleder, 12 bergsprengere og 16 boreriggoperatører, og har til enhver tid 1–2 lærlinger.

– Vi har kompetanse og utstyr til å ta på oss alle typer bore- og sprengeoppdrag, og er i stand til å mobilisere på kort varsel om det er nødvendig, sier Geir Vidar Knapstad, driftsleder i fjell- og bergverksavdelingen.  

Driftsleder Geir Vidar Knapstad

I maskinparken er det to gravemaskiner med boretårn, en fundamenteringsrigg, en mindre borerigg, seks medium rigger og 8 store rigger. 15 av de 18 riggene er av merket Epiroc, tidligere Atlas Copco. Også de nye fra Epiroc, herav 2 stk. T40 og tre T30, alle med full GPS.  

– Fordelen med GPS er at boreriggførerne blir mer selvstendige, og til enhver tid har informasjon om kotehøyder og borelinjer, sier Geir.  

I en travel hverdag er det selvsagt også en bonus at en riggoperatør kan steppe inn på andre prosjekter og andre rigger. Da er det en fordel å ha erfaring fra samme type rigg.  

– En borerigg er ikke som en gravemaskin hvor man kjenner igjen spaker og funksjoner. Vi har nå mange riggoperatører som har spesialkompetanse på samme type maskin, eksempelvis T30 og T40. Dette gir oss fleksibilitet til å tilpasse behovet til prosjektene, sier han.  

T30 brukes til boreoppdrag tett på bebyggelse, som bymiljø og tomter som er tett på eksisterende bygningsmasse.

Andre Norland Barka med Epiroc T30

T40 brukes til større oppdrag som i steinbrudd hvor det skytes større salver.

Eivind Hølland med SmartROC T40

– Desto større riggen er, desto større borestrenger kan vi bruke. En T40 er også god på sømboring og på oppdrag hvor vi må ha spesielt streng kontroll på boreavvikene.  

Sømboringen er overflaten og finishen som står igjen etter at sprengningsarbeidet er avsluttet, og for estetikken er det viktig at borelinjene er rette.

Jonas Moen med sin nye T30
Rasmus Sevheim med sin T30
Trond Horve med sin nye T40

Bildegalleri

No items found.

Se andre nyheter

27.9.2024

Veg- og infrastruktur

Viktig milepæl i Rogfast-prosjektet

Det første asfaltstrekket i Rogfast-dypet er lagt, noe som markerer en viktig milepæl i rekordprosjektet.

11.9.2024

Veg- og infrastruktur

Arbeidsfellesskapet Implenia Stangeland – et godt ekteskap

På E02 Kvitsøy skal arbeidsfellesskapet ta del i å bygge verdens lengste og dypeste undersjøiske tunnel. Dermed fortsetter vi vårt ti år lange og tette samarbeid om å utføre store og komplekse infrastrukturprosjekter.

10.9.2024

Anleggstjenester

Bærekraft og miljø

Sparer både penger og miljø med lokal massesorterting

Da det ble klart at bortkjøring av masser til tipp ville gi en formidabel omkjøringsvei, tenkte driftsleder Håkon Gundersen alternativt. Det har prosjektet spart penger på.

17.6.2024

Her plastres et av byens viktigste friluftsområder

Jobben med å plastre Vannassen, et av Stavangers viktigste friluftsområder, er en jobb med stor betydning for oss i Stangeland. Den kan nemlig åpne døren for lignende jobber i tiden som kommer.

24.5.2024

Veg- og infrastruktur

Ta vel imot frokostgjengen på Sykkelstamveien

Det lukter egg og bacon lang vei i og utenfor brakkene ved IKEA på Forus. Her er gjengen som bygger den banebrytende sykkelstamveien mellom Stavanger og Sandnes.