11.12.2020

Anleggsgartner

,

11.12.2020

Anleggsgartner

,

Et atrium for kreativitet og samspill

Innovasjonsparken på Ullandhaug har fornyet I3-bygget. Med innredning fra 1999, var det på tide å freshe det opp, og nå fremstår kontorlokaler og fellesareal i flunk ny drakt.

Fra venstre er utviklingssjef i Smedvig: Jarl Birkeland. Geir Åge Liland og Ronny Andtbacka er begge fra Stangeland.

Det er Innovasjonsparken som er Stangeland Maskin sin oppdragsgiver på å innrede og beplante ett nytt atrium.  Parken ligger på Ullandhaug, og er eid av Smedvig og Forus Næringspark. Kontorlokalene er allerede utleid, og består av en blanding av firma som driver innen forskning, innovasjons og helse.

– Her skal det være godt å oppholde seg, sier Jarl Birkeland. Han er utviklingssjef i Smedvig, og vår kontaktperson for oppdraget.

Jarl Birkeland, Geir Åge Liland og Ronny Andtbacka i samtale i et av arbeids- og samtaleområdene. Wire som du ser tett på bildet, fungerer som snor for klatreplantene.

Innovasjonsparken har vært opptatt av akustikken og at det skal være et grønt miljø. Designet er utformet av Imke Wojanowsk i Atsite. Jarl forteller at artriumet skal brukes både til arrangement, småmøter, være et inspirerende sted å sitte å jobbe, eller rett og slett bare ta seg en pause.

– Det er små sittegrupper i treverk og cortenstål, og alle er utstyr med uttak for strøm. Det er også rom og gulvplass nok til å ha litt større arrangement her, sier Jarl.

Bilde tatt fra gangbrua mellom kontorfløyene. Her ser du arealet som er tiltenkt arrangementer. Foto: VMV Productions.

Det er plantet sitrontre, appelsintre, oliventre og blåregn for å nevne noe av det grønne. Geir Åge Liland er leder for anleggsgartneravdelingen i Stangeland. Han diskuterer de grønne vekstene sammen med formann Ronny Andtbacka. Planter og trær viser tydelig tegn på trivsel, og de måler blåregnen til å vokse hele 2,5 cm i døgnet.

Det er Stangeland som skal sørge for videre trivsel for trær og blomster. Ukentlig er anleggsgartnere innom for å vanne, luke og vurdere tiltak for optimale forhold. Her er ingen selv-vanningssystem.

– Hver blomstertype og hver tresort krever ulike mengder vann, sier Geir Åge.

Hvor mange sitroner ser du på sitrontreet?

Møbler og interiør er designet av arkitekt Imke. Cortenproduktene er produsert av VMV Productions på Vigrestad, og alt av tre er produsert av Treprosjekt på Klepp. Alt er prefabrikkert, og montert på stedet. Både Innovasjonsparken og Stangeland er opptatt av kortreiste produkter, og at det finnes lokal kompetanse på produksjon og konsept.

Mye ble gjort på kort tid. Fra anleggsgartnere og montører fra VMV ankom Innovasjonsparken gikk det 20 dager.

– Det var den tidsrammen vi ble utfordret på, og da leverer vi på det avslutter Geir Åge.

Du kan lese mer om Innovasjonsparken her

https://innovasjonspark.no/


Bildegalleri

No items found.

Se andre nyheter

22.10.2024

Folk og kompetanse

Havner man i glemmeboken som lærling i en stor bedrift?

En oppfatning i samfunnet er at det å være lærling i større bedrifter betyr at du bare blir et nummer i rekken. Det kjenner ikke lærlingkoordinator Kristian Østråt seg igjen i.

27.9.2024

Veg- og infrastruktur

Viktig milepæl i Rogfast-prosjektet

Det første asfaltstrekket i Rogfast-dypet er lagt, noe som markerer en viktig milepæl i rekordprosjektet.

23.9.2024

Anleggsgartner

Private hager og uterom

Stangelands anleggsgartnere leverer hageidyll fra A til Å

På en privat adresse i Sandnes har anleggsgartnerne våre nettopp overlevert et nytt og skreddersydd uteområde denne høsten. Her har vi gjort alt fra beplantning, sveising, tømmerarbeid og steinlegging.

11.9.2024

Veg- og infrastruktur

Arbeidsfellesskapet Implenia Stangeland – et godt ekteskap

På E02 Kvitsøy skal arbeidsfellesskapet ta del i å bygge verdens lengste og dypeste undersjøiske tunnel. Dermed fortsetter vi vårt ti år lange og tette samarbeid om å utføre store og komplekse infrastrukturprosjekter.

10.9.2024

Anleggstjenester

Bærekraft og miljø

Sparer både penger og miljø med lokal massesorterting

Da det ble klart at bortkjøring av masser til tipp ville gi en formidabel omkjøringsvei, tenkte driftsleder Håkon Gundersen alternativt. Det har prosjektet spart penger på.