1.11.2021
Samfunnsansvar
,
Museet
,
1.11.2021
Samfunnsansvar
,
Museet
,
Nå er X4'en ferdig restaurert og klar til å ta finishene på jobbene fremover. Seks måneder og utallige timer har det tatt å overhale den unike maskinen, forteller en stolt Olav Stangeland.
Totalt ble det produsert 19 stk X4T på Brøyt-fabrikken på Ree utenfor Bryne. Til sammenligning ble det produsert 199 eksemplarer av den hjulgående broren X4.
Brøyts X4-serie ble produsert i perioden 1971–1976, og kunne fås med både belter og hjul. På Brøytmuseet på Soma står nå en fullstendig restaurert X4 T med serienummer 10, produsert i 1975.
Det ble bare produsert 19 maskiner av den 34 tonn tunge maskinen. Det er for øvrig den største gravemaskinen med mellomsylinder Brøyt noensinne produserte. Det var mulig å konfigurere den enten som for- eller bakgraver, og denne er utstilt som bakgraver. Egenvekt inkludert skuffe på 1.800 liter er cirka 36 tonn.
– Brøyten er en viktig del av Stangelands historie. Eller forresten, ikke bare vår historie, men også hele Norges industrihistorie. Det var derfor viktig å få denne modellen med i samlingen, sier Olav.
Med et ertende smil legger han ikke skjul på at mens noen snur seg etter damer, snur han seg etter flotte maskiner.
Stangeland har hatt tre X4'er i maskinparken. Den første kom allerede i 1971. Den hadde hjul, mens de neste to var beltegående. De med belte hadde produksjonsnummer 6 og 8. Alle tre hadde Cat-motor.
– Den ene vet vi står som værhane hos Vassbakk & Stol på Karmøy. De andre to X4’ene med «blå-bom» vet ingen hvor befinner seg. Kanskje er de blitt til spiker, sier Olav.
Da maskin nr. 10 rullet nylakkert ut av Brøyt-fabrikken på Ree i Time kommune, var det Tveito Maskin som var den stolte eieren. Den gikk da to sesonger på arbeid med Svartevannsdammen i Agder. Deretter er den brukt som pukkverksmaskin i Kvinesdal.
Maskinen har stått ubrukt i 28 år hos Tore Larsen, bosatt i Grimstad.
Olav er særdeles godt fornøyd med maskinen, og forteller at den sviver som om den var ny.
– Jeg har ønsket meg akkurat denne maskinen lenge. Den hadde et godt utgangspunkt for restaurering, og jeg liker at den har Volvo-motor, sier han.
Av de 19 produserte maskinene hadde sju Volvo-motor. Resten hadde Cat.
Interessen for Brøyt er stor. I tillegg til interne ressurser er det flere som har engasjert seg i restaureringen. Arnfin Vølstad har bidratt, det samme har Nils Reime. Sistnevnte har forøvrig skaffet seg sin egen X4.
På spørsmål om hvor mye tid og penger som er brukt på å sette maskinen er stand, svarer Olav:
– Brøyt-historien er viktig for oss som selskap, men vi ser det også som et samfunnsansvar å ta vare på historien og gi publikum mulighet til å komme til museet på Soma. Det er som melkesjokoladen – et lite stykke Norge, og med denne maskinen skal vi ta finishen på jobbene fremover, stråler Olav.
Som en bonus, kan du også se film under fra Stangeland Maskin sin fagdag på Kalberg, september 2021.
2.6.2025
Bærekraft og miljø
Samfunnsansvar
I 2026 runder det tradisjonsrike Stangeland Magasinet 45 år, en passende anledning for å ta steget inn i fremtiden. Fra og med sommeren 2026 blir nemlig magasinet kun å finne på våre nettsider, i tråd med vårt fokus på bærekraft.
Et heldigitalt magasin betyr ikke mindre spennende lesestoff. Dessuten får du løpende nyheter på tsmaskin.no, hele året.
26.5.2025
Folk og kompetanse
Tre år etter den forrige MEFA-messen var det endelig tid for Sør-Vestlandets største anleggsmesse igjen. Maskinentreprenørenes Forbund (MEF) var arrangør av årets messe, som ble en stor suksess med 200 stands, 140 utstillere og en imponerende rekord på 13 800 besøkende på Forus Travbane fra 23. til 25. mai.
19.5.2025
Bygninger
Riving og miljøsanering
Bærekraft og miljø
Innvendig riving og sanering
Betongknusing
Siden mai 2024 har Stangeland Maskin, som underentreprenør for Backe Rogaland, stått for saneringen og rivingen av det 11 000 kvadratmeter store Laerdal-bygget i Bjergsted i Stavanger. Og dette har vært alt annet enn en vanlig rivingsjobb.
5.5.2025
Veg- og infrastruktur
Ferja fra Mekjarvik til Kvitsøy bader i sol denne maidagen. Lam spretter lekent rundt på markene rundt Ydstebøhavn og bekrefter at våren har kommet. Samtidig i fjellet og havflaten under oss, pågår arbeidet med Rogfast for fullt.
23.4.2025
HMS-KS
Fagrapporten 2024 HMS-KS-YM nå er tilgjengelig. Denne rapporten gir en grundig innsikt i viktige sider av vår hverdag og våre prestasjoner, og gir et ærlig bilde av hvor vi står i dag. Den viser også temaer for læring og veien videre, og vil være ett av grunnlagene for arbeidsprogrammet 2025 for HMS-KS-YM.