Ferdig restaurert, og nå er den unike X4'en klar for oppdrag

1.11.2021

Samfunnsansvar

,

Museet

,

Ferdig restaurert, og nå er den unike X4'en klar for oppdrag

1.11.2021

Samfunnsansvar

,

Museet

,

Nå er X4'en ferdig restaurert og klar til å ta finishene på jobbene fremover. Seks måneder og utallige timer har det tatt å overhale den unike maskinen, forteller en stolt Olav Stangeland.

Totalt ble det produsert 19 stk X4T på Brøyt-fabrikken på Ree utenfor Bryne. Til sammenligning ble det produsert 199 eksemplarer av den hjulgående broren X4.

Brøyts X4-serie ble produsert i perioden 1971–1976, og kunne fås med både belter og hjul. På Brøytmuseet på Soma står nå en fullstendig restaurert X4 T med serienummer 10, produsert i 1975.

Det ble bare produsert 19 maskiner av den 34 tonn tunge maskinen. Det er for øvrig den største gravemaskinen med mellomsylinder Brøyt noensinne produserte. Det var mulig å konfigurere den enten som for- eller bakgraver, og denne er utstilt som bakgraver. Egenvekt inkludert skuffe på 1.800 liter er cirka 36 tonn.

– Brøyten er en viktig del av Stangelands historie. Eller forresten, ikke bare vår historie, men også hele Norges industrihistorie. Det var derfor viktig å få denne modellen med i samlingen, sier Olav.

Museet er flyttet fra Tjelta til Stangeland sitt hovedkontor på Soma. – Brøyt-historien er viktigfor oss som selskap, men vi ser også det som et samfunnsansvar å ta vare på historien og gi publikum mulighet til å komme til museet, sier Olav Stangeland.

Med et ertende smil legger han ikke skjul på at mens noen snur seg etter damer, snur han seg etter flotte maskiner.

– Dette kan du faktisk få nakkesleng av, ler han.

Stangeland har hatt tre X4'er i maskinparken. Den første kom allerede i 1971. Den hadde hjul, mens de neste to var beltegående. De med belte hadde produksjonsnummer 6 og 8. Alle tre hadde Cat-motor.

– Den ene vet vi står som værhane hos Vassbakk & Stol på Karmøy. De andre to X4’ene med «blå-bom» vet ingen hvor befinner seg. Kanskje er de blitt til spiker, sier Olav.

Da maskin nr. 10 rullet nylakkert ut av Brøyt-fabrikken på Ree i Time kommune, var det Tveito Maskin som var den stolte eieren. Den gikk da to sesonger på arbeid med Svartevannsdammen i Agder. Deretter er den brukt som pukkverksmaskin i Kvinesdal.

Slik så X4 med serienummer 10 når den først ankom Soma.

Maskinen har stått ubrukt i 28 år hos Tore Larsen, bosatt i Grimstad.

Olav er særdeles godt fornøyd med maskinen, og forteller at den sviver som om den var ny.

– Jeg har ønsket meg akkurat denne maskinen lenge. Den hadde et godt utgangspunkt for restaurering, og jeg liker at den har Volvo-motor, sier han.

Av de 19 produserte maskinene hadde sju Volvo-motor. Resten hadde Cat.

Interessen for Brøyt er stor. I tillegg til interne ressurser er det flere som har engasjert seg i restaureringen. Arnfin Vølstad har bidratt, det samme har Nils Reime. Sistnevnte har forøvrig skaffet seg sin egen X4.

Klar til lakkering

På spørsmål om hvor mye tid og penger som er brukt på å sette maskinen er stand, svarer Olav:

– Brøyt-historien er viktig for oss som selskap, men vi ser det også som et samfunnsansvar å ta vare på historien og gi publikum mulighet til å komme til museet på Soma. Det er som melkesjokoladen – et lite stykke Norge, og med denne maskinen skal vi ta finishen på jobbene fremover, stråler Olav.

Som en bonus, kan du også se film under fra Stangeland Maskin sin fagdag på Kalberg, september 2021.

Bildegalleri

No items found.

Se andre nyheter

19.1.2022

Veg- og infrastruktur

33 kilometer ny vannledning fra Gjesdal til Stavanger

Verdens fineste maskineri – oss mennesker – går best på vann, og IVARs ny hovedvannledning fra Langvatn vannbehandlingsanlegg i Gjesdal kommune til Tjensvollbassenget i Stavanger vil sikre forsyningen til Nord-Jæren. Stangeland sin etappe er ca 7 km lang, og har en verdi på 102 millioner.

14.1.2022

Veg- og infrastruktur

Fremtidsrettet og innovativt prosjekt for Nye Veier i Lyngdal

Sammen med Implenia Norge er Stangeland i Lyngdal for å bygge firefelts motorvei fra Herdal i øst til Røyskår i vest. Totalt skal det bygges 9,7 kilometer vei, inkludert et planfritt kryss i Herdal. Korridoren består videre av to tunneler på til sammen 6,2 kilometer, og 800 meter med brukonstruksjoner.

10.1.2022

Folk og kompetanse

En solid mann trer av

Han har trasket sine barne- og ungdomsår sammen med Olav Stangeland. Ikke uventet ble det TS også for ham. Olav Byberg var ansattnummer 12 da han tiltrådte i 1972. Nå har den erfarne formannen valgt å pensjonere seg, og 10. januar 2022 har han sin siste arbeidsdag.

3.1.2022

Riving og miljøsanering

Mobil betongknuser

"Den lille rakkeren" gjør jobben når betongen skal knuses, og navnet skjemmer ingen, for her snakker vi om en maskin med stor appetitt.

27.12.2021

Folk og kompetanse

To års løp som trainee gir unik innsikt og bransjekunnskap

De senere års utvikling er ikke til å ta feil av. Oppdragsgiverne våre, spesielt de større, stiller stadig større krav til kompetanse. Det tar vi følgene av, og i dag satser vi tungt og bredt på den spisskompetanse markedet krever. Torgeir og Gunnvor har begge mastergrader, og er godt i gang som traineer i Stangeland.