16.5.2022

Sponsorat

,

Eiendom og investeringer

,

16.5.2022

Sponsorat

,

Eiendom og investeringer

,

Full fart i Sokndal, blir fartsfolkets nye drømmebane

I kupert terreng, gjennom 14 svinger og med en høydeforskjell på 23 meter, har fartsentusiaster over hele landet fått en ny lekeplass. En teknisk krevende bane, hvor det likevel er mulig å kjøre med høy hastighet, forteller Knut Christensen ved Motorcenter Norway i Sokndal.

Racingbanen er 2324 meter lang og snirkler seg gjennom 14 svinger på 250 meter over havet. Olav Stangeland oppfordrer: Kom til Sokndal og opplev gleden.

Motorcenter Norway er driftsselskapet for anlegget, mens KNA Raceway står for selve utbyggingen, som har en prislapp på 120 millioner. Drømmen om blårøyk og svidd gummi er gjort mulig ved hjelp av Eigersund og Sogndal kommuner, Rogaland fylkeskommune, tippemidler og andre private investorer. Det er Ambiente Racing AS som har den største eierposten på 50,1 %. Bak selskapet står flere Rogalandsbaserte investorer, blant dem Olav og Tommy Stangeland.

Maksimér kjøreopplevelsen i storslåtte omgivelser på Sokndals tak. Racingbanen er tilrettelagt for bil og MC, og skiller seg ut ved at kjøreretningen er mot klokken.

På spørsmål om hvorfor Stangeland så et potensial i denne satsingen, er ikke Olav i tvil:

– Her er noe for alle, og det er en unik plass for ungdom å frese av seg litt energi. Vi må legge til rette for at de har det bra, og her får de også kjøre innendørs. I tillegg vil det bidra til lokal verdiskapning i form av turisme, service og handelsnæringen for Sokndal-området, sier han.

Det er BJ Mydland som ble tildelt kontrakt på å bygge anlegget. Her er Velde på asfaltering. Stangeland bistår med en av sine 11 asfaltbiler.

Motorturisme kaller daglig leder i Motorcenter Norway satsningen.

– Vi har savnet et anlegg for motorsport i mange tiår, for det finnes ikke noe slikt fra før i denne delen av landet. De nærmeste tilsvarende banene har vært på Rudskogen eller i Danmark, sier Christensen.

Racingbanen kan brukes av både bil og motorsykkel, er 2324 meter lang og strekker seg over 400 mål.  Den har internasjonal standard, FIA Grade 3- og FIM grade B-bane, noe som gir trygghet både for førere og publikum. Motorcrosshallen er 78 meter lang og 60 meter bred, og er åpen for kjøring i perioden 1. oktober til 30. mars.

Neste byggetrinn er ikke planlagt, men vil bestå av dragstripe, gokartbane, servicebygg, pitgarasjer og tribuner.

– Det er forresten ikke bare ungdom som får kjørt av seg litt energi. Det gjelder også oss gamle, sier Olav med et lurt smil.

Torbjørg og Olav Stangeland er ikke i tvil: dette anlegget er fantastisk gøy, og meget viktig for motorinteresserte folk i alle aldre.

– Torbjørg og meg var på søndagstur, og fikk testet de 650 hestene i Porsche 911 turbo S. Så reis til Sokndal, oppfordrer Olav.

Ble du nysgjerrig, kan du lese mer på Motorcenter Norway sin nettside her.

Bildegalleri

No items found.

Se andre nyheter

22.10.2024

Folk og kompetanse

Havner man i glemmeboken som lærling i en stor bedrift?

En oppfatning i samfunnet er at det å være lærling i større bedrifter betyr at du bare blir et nummer i rekken. Det kjenner ikke lærlingkoordinator Kristian Østråt seg igjen i.

27.9.2024

Veg- og infrastruktur

Viktig milepæl i Rogfast-prosjektet

Det første asfaltstrekket i Rogfast-dypet er lagt, noe som markerer en viktig milepæl i rekordprosjektet.

23.9.2024

Anleggsgartner

Private hager og uterom

Stangelands anleggsgartnere leverer hageidyll fra A til Å

På en privat adresse i Sandnes har anleggsgartnerne våre nettopp overlevert et nytt og skreddersydd uteområde denne høsten. Her har vi gjort alt fra beplantning, sveising, tømmerarbeid og steinlegging.

11.9.2024

Veg- og infrastruktur

Arbeidsfellesskapet Implenia Stangeland – et godt ekteskap

På E02 Kvitsøy skal arbeidsfellesskapet ta del i å bygge verdens lengste og dypeste undersjøiske tunnel. Dermed fortsetter vi vårt ti år lange og tette samarbeid om å utføre store og komplekse infrastrukturprosjekter.

10.9.2024

Anleggstjenester

Bærekraft og miljø

Sparer både penger og miljø med lokal massesorterting

Da det ble klart at bortkjøring av masser til tipp ville gi en formidabel omkjøringsvei, tenkte driftsleder Håkon Gundersen alternativt. Det har prosjektet spart penger på.