4.1.2023

Bærekraft og miljø

,

4.1.2023

Bærekraft og miljø

,

God planlegging gir mer effektiv transport og mindre utslipp

Et nytt og unikt system for transportplanlegging i Stangeland gir store besparelser. Færre kjørte kilometer, lavere belastning på veier og kjøretøy og ikke minst redusert utslipp gjør både miljø og økonomi til vinnere.

Kjetil Dalgård får bestilling fra transportkoordinatoren på Soma direkte på mobilen. Fra store skjermer kan transportkoordinatoren se hvor de ulike bilene er til enhver tid, slik at riktig bil blir sendt til rett oppdrag. (Foto: Morten Helliesen)

Tekst: Morten Helliesen

Det er tidlig morgen i anleggsbrakkene på bussvei-prosjektet på Gausel. Driftsleder Kristian Nord-Varhaug har nettopp vært rundt i området, og ser at det vil bli behov for et par lass pukk. Så fort han er i bilen tar han opp telefonen, logger seg på appen og legger inn en ordre. Den forteller eksakt hva slags levering som trengs. Kvalitet, volum, leveringssted, kontaktperson og andre viktige opplysninger.

Så lenge han får den registrert før 12.00 samme dag, er han sikret levering dagen etter.

Full oversikt

Bestillingen ender opp på Soma, hvor Sven Håvard Livik koordinerer alt av transport i Stangeland Maskin. På to store skjermer har han oversikt over hvor biler og maskiner til enhver tid befinner seg, og hvilke oppdrag de er på. Han ser raskt bilen som egner seg for nettopp denne jobben. Nå drar han ordren fra Gausel over skjermen, og dermed er oppdraget plassert på bilens tidslinje.

Jobben ender opp i lastebilen hos Kjetil Dalgård. Det er ikke store avstanden fra der han er disse dagene og til leveringsstedet. Det hele er i boks, og driftslederen på bussveien og koordinatoren på Soma kan huke av for utført, mens Kjetil har enda bedre oversikt over morgendagen.

Det nye logistikksystemet Stangeland har utviklet og tatt i bruk, er et stort og viktig steg i retning mer bærekraftig og miljøvennlig drift. Det er viktig i en virksomhet som hver dag har nærmere 70 lastebiler på veiene i hele distriktet. Hver av dem er gjerne på farten 9 timer i døgnet. Det betyr samlet over 600 kjøretimer i løpet av 24 timer.

– Et fantastisk fremskritt, slår maskin- og transportsjef Kjell Arild Egeland fast.

Han forteller at ved siden av de positive ringvirkningene for miljø og økonomi gir systemet sjåførene en bedre arbeidsdag. Nå har de oversikt over oppdragene på morgentid, og kan disponere dagene etter det. Selvsagt kan det komme hastejobber, men også det blir det mer rom for å håndtere effektivt nå.

– Summen av alt er også bedre HMS, sier maskin- og transportsjefen.

Fra bilen kan driftsleder Kristian Nord-Varhaug raskt og effektivt logge seg på en app på mobilen. I løpet av et halvt minutt har han lagt inn bestillingen. (Foto: Morten Helliesen)

Mindre stress

At dette ikke bare gir en mer effektiv, men også en kjekkere arbeidsdag, kan Kjetil Dalgård bekrefte. Han kjører for tiden mest internt på sykkelstamveien på Forus. Men er det behov for det, tar han gjerne en avstikker.

– Som sjåfør er jeg opptatt av å jobbe mest mulig effektivt. Lite ventetid og god og jevn aktivitet betyr mindre stress i jobben. Det igjen skaper trivsel, sier han.

Samme erfaring har driftsleder Kristian Nord-Varhaug. Han trekker også fram at da man gjorde bestillingene manuelt, var det alltid mulighet for feil. Nå må alle relevante opplysninger inn i skjemaet i appen før brukeren kan trykke «send»-knappen. Det betyr mye når man har ansvar for planleggingen av, tilrettelegging for og gjennomføring av prosjekter.

Det nye arbeidsredskapet optimaliserer transporten i Stangeland. Kartet gir koordinatoren en visuell og oppdatert oversikt over hvor alt av ressurser befinner seg, og det gjør det enklere å planlegge, iverksette og, enkelt sagt, gjøre en god jobb.

Viktig for miljøet

Den nye transportplanleggeren ble tatt i bruk våren 2022. Maskin- og transportsjef Kjell Arild Egeland og resten av ledelsen har store forventninger til resultatene, som de tror vil slå positivt ut både for miljø- og kroneregnskap.

På Soma har Sven Håvard Livik (t.v.), her sammen med maskin- og transportsjef Kjell Arild Egeland, oversikt over alle biler og alle oppdrag. (Foto: Morten Helliesen)

Bildegalleri

No items found.

Se andre nyheter

27.9.2024

Veg- og infrastruktur

Viktig milepæl i Rogfast-prosjektet

Det første asfaltstrekket i Rogfast-dypet er lagt, noe som markerer en viktig milepæl i rekordprosjektet.

11.9.2024

Veg- og infrastruktur

Arbeidsfellesskapet Implenia Stangeland – et godt ekteskap

På E02 Kvitsøy skal arbeidsfellesskapet ta del i å bygge verdens lengste og dypeste undersjøiske tunnel. Dermed fortsetter vi vårt ti år lange og tette samarbeid om å utføre store og komplekse infrastrukturprosjekter.

10.9.2024

Anleggstjenester

Bærekraft og miljø

Sparer både penger og miljø med lokal massesorterting

Da det ble klart at bortkjøring av masser til tipp ville gi en formidabel omkjøringsvei, tenkte driftsleder Håkon Gundersen alternativt. Det har prosjektet spart penger på.

17.6.2024

Her plastres et av byens viktigste friluftsområder

Jobben med å plastre Vannassen, et av Stavangers viktigste friluftsområder, er en jobb med stor betydning for oss i Stangeland. Den kan nemlig åpne døren for lignende jobber i tiden som kommer.

24.5.2024

Veg- og infrastruktur

Ta vel imot frokostgjengen på Sykkelstamveien

Det lukter egg og bacon lang vei i og utenfor brakkene ved IKEA på Forus. Her er gjengen som bygger den banebrytende sykkelstamveien mellom Stavanger og Sandnes.