20.6.2021

Anleggstjenester

,

HMS-KS

,

20.6.2021

Anleggstjenester

,

HMS-KS

,

Gunnvar sørger for god trafikkflyt

Nedsatte fartsgrenser, omkjøringer og kolonnekjøring er periodevis nødvendig mens landet bygges. Før trafikkbildet kan endres, må Gunnvar Klepp involveres.

Det ligger mye arbeid bak en skiltplan og en trygg, effektiv trafikkavvikling. Gunnvar loser organisasjonen gjennom dette arbeidet på en god måte.

Gunnvar er senior HMS-KS-koordinator, og har alene ansvaret for alt av trafikk- og skiltplaner i Stangeland. Det blir faktisk ikke satt opp et eneste skilt uten at han vet om det. Han utarbeider planene, vegeier godkjenner og prosjektene gjennomføres i henhold til plan.

Hvordan skiltplanen designes, kommer helt an på type prosjekt og kompleksiteten i trafikkbildet, som trafikkmengde, plassering, myke trafikanter og kollektivtrafikk, for å nevne noe.

– Noen planer kan løses basert på muntlig informasjon og samtale med prosjektet. Andre planer krever befaring. Jeg prøver å løse det slik at alle partene får mest mulig av ønskene sine oppfylt, sier Gunnvar.

I krysset mellom E39og fv. 44 ved Jåttå er det ønskelig fra prosjekt og byggherre å åpne oppbommen. Med ryggen til Helge Erga, Ivar Handeland og Gunnvar Klepp fraStangeland sammen med Idar Marie Haver Smestad og Therese Engen Bjørvik (ryggentil) fra Rogaland fylkeskommune.

Da reiser han ut, enten alene, sammen med prosjekt eller sammen med vegeier.

– Ofte er det kommunene som eier vegen, men det kan også være fylkeskommunen eller Statens vegvesen, sier han.

Under befaringen drøftes ulike alternativer og løsningsscenarioer for hva som er best for de myke trafikantene, og hvilke tiltak som må ivaretas for at trafikken skal gå så sømløst som mulig. Kan vegeier akseptere å stenge vegen, eller må man finne andre løsninger?

Når Gunnvar, prosjektet og vegeier er enig om hvordan trafikkavviklingen skal foregå, sendes søknaden til eieren av vegen. Først når planen er godkjent, kan prosjektet sette opp midlertidig skilt og foreta nødvendige omlegginger.

– En god skiltplan og alle aktiviteter som foregår i felt henger sammen med hvordan publikum oppfatter oss, sier Solveig Yndesdal, prosjektleder for arbeidet som foregår på motorvegen ved Auglendstunnelen.

Her passerer cirka 50.000 biler i døgnet, og vi er avhengig av god flyt, ikke minst for å unngå ulykker, poengterer hun.

Nå skal også arbeidsfellesskapet Implenia og Stangeland arbeide videre med konkretiseringsfasen i Lyngdal for Nye Veier. Byggherre har satt som et av prestasjonsmålene at entreprenøren skal minimere ulempene trafikantgrupper og tredjepart i anleggs- og driftsperioden. Trafikkavviklingen blir viktig.

– Gunnvar er ekstremt dyktig, og hans forståelse av hva som foregår ute er helt elementær. Ting går ikke av seg selv, og det ligger mye arbeid bak en skiltplan og en god trafikkavvikling, sier Sigmund Lundevik. Han blir prosjektleder for Stangeland i Lyngdal.

Som alt annet er også skiltplanene digitalisert. Stangeland har tatt i bruk Trionas løsning.

– Jeg importerer de godkjente planene slik at disse ligger tilgjengelige for de ute i felt via en app, forklarer Gunnvar.

Daglig sjekkes de fysiske skiltene opp mot planen, og alt logges digitalt. Det sparer papir, og ivaretar en god samhandling uavhengig av hvor man befinner seg.

– Alt henger sammen med alt. God informasjon fra prosjekt, god dialog internt i Stangeland og overfor både kommune og fylkeskommune, sier Gunnvar.

Mens andre rundt han vet: Gunnvar er en suksessfaktor i at Stangeland gjennomfører trafikkavvikling i særklasse.

Bildegalleri

No items found.

Se andre nyheter

8.8.2022

Anleggsgartner

Egen produksjon i hjertet av Stavanger

VID Stavanger samler utdanningstilbudene sine i Rogaland i et nytt undervisningsbygg på Kampen i Stavanger.

Stangeland Maskin har produsert blomsterkasser, benker og bidratt til et moderne utemiljø i det grønne parkområdet.

27.6.2022

Bærekraft og miljø

Transport

Større hengere, mindre utslipp pr. tonn

Etter initiativ fra bransjeorganisasjoner som Norges Lastebileier Forbund (NLF) og Norges Skogeierforbund, er flere vegstrekninger dimensjonert opp fra 50 til 60 tonns totalvekt. Større last betyr færre biler, færre kilometer kjørt og mindre utslipp av CO2.

24.6.2022

Folk og kompetanse

Lærlinguke 2022

Rekord mange lærlinger har hatt oppstart denne uka.

27 nye lærlinger hadde sin første arbeidsdag mandag 20. juni. Første dagen ble brukt på hovedkontoret på Soma.

15.6.2022

Folk og kompetanse

Bærekraft og miljø

Fikk en ny sjanse i Stangeland, nå ser han lyst på fremtiden

Han kjempet seg tilbake til et verdig liv, langt fra kriminalitet og utenforskap. Skjebnen har tatt en ny vending etter mange vonde år. I dag er Ørjan glad for at han fikk en ny sjanse i Stangeland Maskin.

9.6.2022

Folk og kompetanse

Jobb og utdanning hånd i hånd

Andreas (31)) og Tor Harald (37) var henholdsvis 16 og 17 år da de hadde sin første arbeidsdag i Stangeland. Så unge som de var, hadde de ikke hatt mye tid til skolegang. Det tar begge igjen så det holder, Andreas med en master i økonomi og ledelse og Tor Harald med fagbrev, det siste i brønnboring.