20.6.2021
Anleggstjenester
,
HMS-KS
,
20.6.2021
Anleggstjenester
,
HMS-KS
,
Nedsatte fartsgrenser, omkjøringer og kolonnekjøring er periodevis nødvendig mens landet bygges. Før trafikkbildet kan endres, må Gunnvar Klepp involveres.
Det ligger mye arbeid bak en skiltplan og en trygg, effektiv trafikkavvikling. Gunnvar loser organisasjonen gjennom dette arbeidet på en god måte.
Gunnvar er senior HMS-KS-koordinator, og har alene ansvaret for alt av trafikk- og skiltplaner i Stangeland. Det blir faktisk ikke satt opp et eneste skilt uten at han vet om det. Han utarbeider planene, vegeier godkjenner og prosjektene gjennomføres i henhold til plan.
Hvordan skiltplanen designes, kommer helt an på type prosjekt og kompleksiteten i trafikkbildet, som trafikkmengde, plassering, myke trafikanter og kollektivtrafikk, for å nevne noe.
– Noen planer kan løses basert på muntlig informasjon og samtale med prosjektet. Andre planer krever befaring. Jeg prøver å løse det slik at alle partene får mest mulig av ønskene sine oppfylt, sier Gunnvar.
Da reiser han ut, enten alene, sammen med prosjekt eller sammen med vegeier.
– Ofte er det kommunene som eier vegen, men det kan også være fylkeskommunen eller Statens vegvesen, sier han.
Under befaringen drøftes ulike alternativer og løsningsscenarioer for hva som er best for de myke trafikantene, og hvilke tiltak som må ivaretas for at trafikken skal gå så sømløst som mulig. Kan vegeier akseptere å stenge vegen, eller må man finne andre løsninger?
Når Gunnvar, prosjektet og vegeier er enig om hvordan trafikkavviklingen skal foregå, sendes søknaden til eieren av vegen. Først når planen er godkjent, kan prosjektet sette opp midlertidig skilt og foreta nødvendige omlegginger.
– En god skiltplan og alle aktiviteter som foregår i felt henger sammen med hvordan publikum oppfatter oss, sier Solveig Yndesdal, prosjektleder for arbeidet som foregår på motorvegen ved Auglendstunnelen.
Her passerer cirka 50.000 biler i døgnet, og vi er avhengig av god flyt, ikke minst for å unngå ulykker, poengterer hun.
Nå skal også arbeidsfellesskapet Implenia og Stangeland arbeide videre med konkretiseringsfasen i Lyngdal for Nye Veier. Byggherre har satt som et av prestasjonsmålene at entreprenøren skal minimere ulempene trafikantgrupper og tredjepart i anleggs- og driftsperioden. Trafikkavviklingen blir viktig.
– Gunnvar er ekstremt dyktig, og hans forståelse av hva som foregår ute er helt elementær. Ting går ikke av seg selv, og det ligger mye arbeid bak en skiltplan og en god trafikkavvikling, sier Sigmund Lundevik. Han blir prosjektleder for Stangeland i Lyngdal.
Som alt annet er også skiltplanene digitalisert. Stangeland har tatt i bruk Trionas løsning.
– Jeg importerer de godkjente planene slik at disse ligger tilgjengelige for de ute i felt via en app, forklarer Gunnvar.
Daglig sjekkes de fysiske skiltene opp mot planen, og alt logges digitalt. Det sparer papir, og ivaretar en god samhandling uavhengig av hvor man befinner seg.
– Alt henger sammen med alt. God informasjon fra prosjekt, god dialog internt i Stangeland og overfor både kommune og fylkeskommune, sier Gunnvar.
Mens andre rundt han vet: Gunnvar er en suksessfaktor i at Stangeland gjennomfører trafikkavvikling i særklasse.
27.9.2024
Veg- og infrastruktur
Det første asfaltstrekket i Rogfast-dypet er lagt, noe som markerer en viktig milepæl i rekordprosjektet.
11.9.2024
Veg- og infrastruktur
På E02 Kvitsøy skal arbeidsfellesskapet ta del i å bygge verdens lengste og dypeste undersjøiske tunnel. Dermed fortsetter vi vårt ti år lange og tette samarbeid om å utføre store og komplekse infrastrukturprosjekter.
10.9.2024
Anleggstjenester
Bærekraft og miljø
Da det ble klart at bortkjøring av masser til tipp ville gi en formidabel omkjøringsvei, tenkte driftsleder Håkon Gundersen alternativt. Det har prosjektet spart penger på.
17.6.2024
Jobben med å plastre Vannassen, et av Stavangers viktigste friluftsområder, er en jobb med stor betydning for oss i Stangeland. Den kan nemlig åpne døren for lignende jobber i tiden som kommer.
24.5.2024
Veg- og infrastruktur
Det lukter egg og bacon lang vei i og utenfor brakkene ved IKEA på Forus. Her er gjengen som bygger den banebrytende sykkelstamveien mellom Stavanger og Sandnes.