10.5.2022
Folk og kompetanse
,
10.5.2022
Folk og kompetanse
,
Mekanikerne som kjørerservicevogn har hvert sitt spesialfelt, forteller koordinator Sven Egil Vølstad. Laget består av 10 medarbeidere, alle med hver sin unike kunnskap.
Det er viktig at bilen er riktig innredet, og at en travel hverdag på veien legger til rette for trivsel og arbeidsglede. Bilen til vår elektriker Jarle Lillebø er ryddig, ren og alt av innhold har en fast plass. – Da trives jeg, og arbeider effektivt, sier Jarle.
Det er åtte år siden mekaniker Sven Egil gikk fra å skru selv, til å koordinere oppdrag. Fagkunnskapene bruker han likevel fortsatt hver eneste dag. Det er nemlig hans jobb å kartlegge behovet for reparasjon, planlegge gjennomføringen og, viktigst av alt, sende rett mann på jobben. Det klarer han ikke uten å kjenne både fag og folk.
I løpet av en halvtime er både Harry Wannberg, Morten Gudmestad, Øyvind Berge og Håvard Nevland innom i døren. De utveksler informasjon, finner løsninger på et par spørsmål om en skuffesylinder før de freser av gårde til neste anlegg.
– Harry er sveiseren og «sleggemekanikeren» vår, Øyvind er «feilsøkeren», og Morten er Komatsu-mekanikeren vår, sier Sven Egil. Telefonen til Sven Egil kimer, og det er Martin Sveinsoll som er på tråden. Etter at samtalen er ferdig, sier Sven Egil:
– Martin løser det meste og kan brukes på alle typer oppdrag. Gode folk gjør hverdagen både lettere og kjekkere, sier han.
– Det er sjelden jeg starter dagen min her inne på Soma, forteller Øyvind. – Før handlet alt om «brannslukking» og kjappe løsninger for å få maskinen raskt i gang igjen. Nå er de aller fleste oppdragene planlagt. Det gir oss rom til å utføre både forebyggende service og reparasjon samtidig, forteller han og legger ikke skjul på at det er mye kjekkere nå. Han stortrives. Her får han utfordringer, han treffer mye folk og har stor påvirkning på hvordan oppgavene skal løses.
– Det er mye meninger blant førerne, sier Sven Egil og flirer. – Noen vil bare ha fikset ting i en fart, som jeg vet ikke vil vare. Jeg står på mitt, og løser jobben på en måte som varer. Det er god økonomi, sier han.
Det er flere grunner til at Stangeland har valgt å ha egne servicemekanikere, i stedet for å benytte seg av eksterne leverandører.
– Det er lønnsomt, og vi er selv ansvarlig for at maskinene sviver. Vi slipper å stå i kø hos andre, siden det er jeg som prioriterer rekkefølgen på jobbene, sier Sven Egil. Oppetid og høy servicegrad internt står høyt i TS-kulturen, og driften skal gå.
– Vi har nesten ikke nedetid, sier han fornøyd.
Saken ble først publisert i Stangeland magasinet nr 125. Du kan lese hele magasinet her
Under kan du se servicebilen til elektriker Jarle Lillebø.
16.2.2024
Sponsorat
Sandnes IL Alpint står bak et av årets høydepunkt for oss i Stangeland, nemlig Stangelands skidag. Da er det ekstra kjekt å kunne fornye sponsoravtalen.
7.2.2024
Anleggsmaskiner og utstyr
Det er ikke hver dag det ruller ut nærmere 120 tonn med gravemaskin fra Soma. Det er heller ikke hver dag det deles ut nye maskiner til så erfarne maskinførere som Kenneth Tjora og John Stokkeland.
19.1.2024
Anleggsgartner
Bærekraft og miljø
Folk og kompetanse
Setter du Stangeland sine arborister på saken, være seg i hagen hjemme eller på et større prosjekt, kan du være sikker på at trærne får den beste behandlingen tilgjengelig. Det er kanskje ikke så rart at vi satser på arboristene våre.
15.1.2024
Stikning og trykktesting
Teknologi og innovasjon
Ingenting er overlatt til tilfeldighetene når Rogfast-masser skal legges på sjøen. Stikningsavdelingen har tatt i bruk sofistikert sonarteknologi for å gjøre fyllingen så ryddig og effektiv som mulig.
11.1.2024
Anleggsgartner
Bærekraft og miljø
Pukkverk og ferdigvare
Det ligger vitenskap bak det å velge riktig vekstmedie for jobben. I Stangeland tar vi mål om å kunne levere det kunden ønsker, når kunden ønsker det.