10.5.2022
Folk og kompetanse
,
10.5.2022
Folk og kompetanse
,
Mekanikerne som kjørerservicevogn har hvert sitt spesialfelt, forteller koordinator Sven Egil Vølstad. Laget består av 10 medarbeidere, alle med hver sin unike kunnskap.
Det er viktig at bilen er riktig innredet, og at en travel hverdag på veien legger til rette for trivsel og arbeidsglede. Bilen til vår elektriker Jarle Lillebø er ryddig, ren og alt av innhold har en fast plass. – Da trives jeg, og arbeider effektivt, sier Jarle.
Det er åtte år siden mekaniker Sven Egil gikk fra å skru selv, til å koordinere oppdrag. Fagkunnskapene bruker han likevel fortsatt hver eneste dag. Det er nemlig hans jobb å kartlegge behovet for reparasjon, planlegge gjennomføringen og, viktigst av alt, sende rett mann på jobben. Det klarer han ikke uten å kjenne både fag og folk.
I løpet av en halvtime er både Harry Wannberg, Morten Gudmestad, Øyvind Berge og Håvard Nevland innom i døren. De utveksler informasjon, finner løsninger på et par spørsmål om en skuffesylinder før de freser av gårde til neste anlegg.
– Harry er sveiseren og «sleggemekanikeren» vår, Øyvind er «feilsøkeren», og Morten er Komatsu-mekanikeren vår, sier Sven Egil. Telefonen til Sven Egil kimer, og det er Martin Sveinsoll som er på tråden. Etter at samtalen er ferdig, sier Sven Egil:
– Martin løser det meste og kan brukes på alle typer oppdrag. Gode folk gjør hverdagen både lettere og kjekkere, sier han.
– Det er sjelden jeg starter dagen min her inne på Soma, forteller Øyvind. – Før handlet alt om «brannslukking» og kjappe løsninger for å få maskinen raskt i gang igjen. Nå er de aller fleste oppdragene planlagt. Det gir oss rom til å utføre både forebyggende service og reparasjon samtidig, forteller han og legger ikke skjul på at det er mye kjekkere nå. Han stortrives. Her får han utfordringer, han treffer mye folk og har stor påvirkning på hvordan oppgavene skal løses.
– Det er mye meninger blant førerne, sier Sven Egil og flirer. – Noen vil bare ha fikset ting i en fart, som jeg vet ikke vil vare. Jeg står på mitt, og løser jobben på en måte som varer. Det er god økonomi, sier han.
Det er flere grunner til at Stangeland har valgt å ha egne servicemekanikere, i stedet for å benytte seg av eksterne leverandører.
– Det er lønnsomt, og vi er selv ansvarlig for at maskinene sviver. Vi slipper å stå i kø hos andre, siden det er jeg som prioriterer rekkefølgen på jobbene, sier Sven Egil. Oppetid og høy servicegrad internt står høyt i TS-kulturen, og driften skal gå.
– Vi har nesten ikke nedetid, sier han fornøyd.
Saken ble først publisert i Stangeland magasinet nr 125. Du kan lese hele magasinet her
Under kan du se servicebilen til elektriker Jarle Lillebø.
3.3.2023
Bærekraft og miljø
Vi har alltid vært opptatt av å gjøre god nytte av masser i Stangeland. Fremover ønsker vi enda sterkere fokus på en bærekraftig og økonomisk god utnyttelse av massene vi håndterer.
10.1.2023
De er 18 og 19 år gamle, og ikke redde for å ta i et tak. Gina og Marius er to av de 48 lærlingene i Stangeland Maskin. Sammen med lærlinger i de andre selskapene i Stangeland Gruppen representerer de fremtiden i bransjen.
4.1.2023
Bærekraft og miljø
Et nytt og unikt system for transportplanlegging i Stangeland gir store besparelser. Færre kjørte kilometer, lavere belastning på veier og kjøretøy og ikke minst redusert utslipp gjør både miljø og økonomi til vinnere.
17.11.2022
Samfunnsansvar
Hvert år deler Stangeland ut en julegave til lag, foreninger eller organisasjoner som gjør noe godt for andre – for samfunnet rundt seg. I år går julegaven til Fra offer til kriger.
10.10.2022
Bærekraft og miljø
Stangeland investerer nærmere åtte millioner kroner i solcelleanlegg til anlegget på Soma. På sikt er målet å bli selvforsynt på energi.