15.1.2024
Stikning og trykktesting
,
Teknologi og innovasjon
,
15.1.2024
Stikning og trykktesting
,
Teknologi og innovasjon
,
Ingenting er overlatt til tilfeldighetene når Rogfast-masser skal legges på sjøen. Stikningsavdelingen har tatt i bruk sofistikert sonarteknologi for å gjøre fyllingen så ryddig og effektiv som mulig.
Stikningsavdelingen i Stangeland foretar jevnlige skanninger av havbunnen i Mekjarvik, for å sikre at sjøfyllingen skjer så ryddig og effektivt som mulig.
I Mekjarvik, et godt steinkast fra den søndrebrakkeriggen, ligger Stangeland-båten fortøyd til brygga. Om bord står Andreas Karlsen og Geir Gudmestad i full sving med å montere utstyret vi skal bruke under dagens seilas på Byfjorden.
Stikningsavdelingen i Stangeland har mange verktøy i verktøykassen sin, og nå også utstyr for å kartlegge havbunnen utenfor sjøfyllingen i Mekjarvik i forbindelse med Rogfast-prosjektet. Innretningen produsert av norske Norbit bruker sonar/ekkolodd med høy presisjon. At utstyret er norskutviklet, sørger også for god driftssikkerhet.
– Norbit i Trondheim har reservedeler som hyllevare hos seg. Det er også de som har produsert alle komponentene, noe som gjør at support underveis går raskt og enkelt. Det blir lite nedetid, forteller Rune Osen, faglig leder i stikningsavdelingen.
Utstyret komstikningsavdelingen i hende i juni i år, akkurat tidsnok til at vi fikk tatt det i bruk før sommerferien. Enkelt forklart sørger utstyret for at mannskapene på lekteren som brukes til å fylle ut i sjøen vet hvor de skal fylle og hvor mye. Det gjør fyllingen både ryddig og effektiv.
Ute på Byfjorden står Andreas bak roret på aluminiumsbåten, mens Geir og Rune følgermed på PC-en der bildene tikker inn i sanntid fra ekkolodd-utstyret. Sakte, men sikkert dukker konturene av havbunnen opp på skjermen. Innebygget stabilisering ved hjelp av IMU (Inertial measurement unit) sørger for gode bilder selv om det skulle være litt sjø. Stikningsgutta demonstrerer hvordan det ser ut med IMU slått av. Forskjellen er betydelig.
I et solidhavfiskesnøre heises en Sound Velocity Profiler uti sjøen. Denne dingsen måler lydhastigheten hver 20 centimeter nedover mot havbunnen, som igjen gjør at de vet hvor langt lyden har reist før ekkoloddet mottar retursignalet.
Det er ingen tvil om at dette er kjærkommen teknologi i stiknings-verktøykassen.
– Med multistråle ekkolodd innomhus så gir det en enorm fleksibilitet for oss til å måle så ofte vi trenger. Når værforhold eller andre forhold gir mulighet for gode målinger kan vi ta det litt på sparket. Vi har data fra målingene klare for bruk i andre programmer som Gemini mindre enn en time etter at vi er ferdig målt, forteller Rune.
Han forklarer at Implenia har kjøpt lignende utstyr. På Rogfast-prosjektet drar de derfor nytte av hverandres erfaringer.
– Det trengs, for det er ikke bare-bare for en gjeng landmålere å begi seg ut på sjømåling. Vi ønsker jo å stå så stødig som mulig når vi måler og at måleforholdene er relativt stabile når vi måler, men med sjømåling så sitter du i en båt som dupper fram og tilbake mens måleforholdene i vannet endres hele veien, sier han.
Dataene som kommer fra målingene ser imidlertid bra ut, og samsvarer bra fra måling tilmåling.
Etter noen runder frem og tilbake ser stikningsgjengen seg fornøyde for denne gang, og aluminiumsbåten vender baugen mot land igjen.
Utstyret vi bruker er svært mobilt. Det kan både pakkes i to kofferter og det kan monteres på hvilken båt som helst. Mulighetene er dessuten mange, og sjøfylling er bare ett eksempel på hva det kan brukes til.
Utstyret kan også brukes til å måle inn spunt, i forbindelse med kaiaanlegg, kartlegging av undersjøiske ras, rørlegging ogplanlegging. Kapasiteten kan også benyttes i ferskvann så vel som i sjøen.
Sjømåling brukes ofte til kartlegging av eksisterende situasjon på sjøbunnen, noe prosjekterende bruker som grunnlag for den videreutviklingen av prosjektet. I anleggsperioden kan utstyret brukes til å kontrollere endringer i prosjektet, for eksempel hvorvidt det er sprengt nok og at massene ligger der de skal. Ikke minst gir målingene god dokumentasjon for fremtiden.
Hittil har denne kapasiteten altså blitt benyttet ukentlig på Rogfast-prosjektet ved sjøfyllingen i Mekjarvik. Tanken er imidlertid at dette skal være en tjeneste som Stangeland kan tilby også eksternt, til både kunder og samarbeidspartnere.
27.9.2024
Veg- og infrastruktur
Det første asfaltstrekket i Rogfast-dypet er lagt, noe som markerer en viktig milepæl i rekordprosjektet.
11.9.2024
Veg- og infrastruktur
På E02 Kvitsøy skal arbeidsfellesskapet ta del i å bygge verdens lengste og dypeste undersjøiske tunnel. Dermed fortsetter vi vårt ti år lange og tette samarbeid om å utføre store og komplekse infrastrukturprosjekter.
10.9.2024
Anleggstjenester
Bærekraft og miljø
Da det ble klart at bortkjøring av masser til tipp ville gi en formidabel omkjøringsvei, tenkte driftsleder Håkon Gundersen alternativt. Det har prosjektet spart penger på.
17.6.2024
Jobben med å plastre Vannassen, et av Stavangers viktigste friluftsområder, er en jobb med stor betydning for oss i Stangeland. Den kan nemlig åpne døren for lignende jobber i tiden som kommer.
24.5.2024
Veg- og infrastruktur
Det lukter egg og bacon lang vei i og utenfor brakkene ved IKEA på Forus. Her er gjengen som bygger den banebrytende sykkelstamveien mellom Stavanger og Sandnes.