12.10.2020
12.10.2020
Hos Jostein og Bjørn Kåre på Internutleien får man hjelp til ALT. Det føles i alle fall slik, fordi det er alltid fjåge folk, positiv energi og høy aktivitet rundt gjengen i D2-hallen. Alt av varer og småutstyr, inn og ut av anlegg, sluses gjennom avdelingen.
Nå effektiviseres logistikken i enda større grad.
Arbeidsstasjonen til Ronald Meister er flyttet lengre inn i lokalet. Her er mindre truckkjøring som gir mindre støy i løpet av arbeidsdagen. løpet av arbeidshverdagen. Alt av skilter blir produsert her, og Ronald har alt han trenger samlet rundt arbeidsstasjonen. Ronald er engasjert, og en aktiv bidragsyter for at lager- og miljøstasjonsområdet er ryddig og driftes effektivt.
Lagerstyringen er blitt en del av et såkalt ERP-system (Enterprise Resource Planning), Navision. Lagerbeholdning, transaksjoner og automatisk genererte bestillinger er på plass. Alt av varer og utstyr scannes ut og inn, og føres på maskin- eller prosjektregnskap.
-De to første driftsmånedene ble det scannet 3924 ordrelinjer, forteller Tor Kjetil Frøiland som er verkstedleder. Ingen papirarbeid, ingen feilkilder, kun kontroll.
-Vi har alltid hatt kontroll på kostnadene. Forskjellen nå er at vi får distribuert kostnadene dit hvor de hører hjemme, utdyper Frøiland. Synliggjøring fører til endret atferd og gir faktabaserte beslutningsgrunnlag, både ute på anlegg og for investeringer og innkjøpsbehov, forteller han.
-Når vi drar nytte av automatisk genererte innkjøp, har vi alltid viktige varer i hyllene. Det sier Jostein Byberg som er altmulig-mann og formann på internutleien. Sammen med kollega Bjørn Kåre Vik og Thomas Grønås har de gått hele driften etter i sømmene, og forbedret arbeidsmetoder og løsninger. Varer uten omløp fortjener ingen plass på lageret, og kritisk utstyr er visuelt tilgjengelig for Bjørn Kåre, som er bindeleddet for drift/anlegg.
-Jeg ser omgående hva som ikke beveger seg, og hva som ofte er ute på anlegg, forteller Vik.
Thomas Grønås som har ansvar for mottakskontroll, service og vedlikehold på småutstyr, har laget seg en fire stegs regel:
-Må jeg gå mer enn fire steg for å nå deler jeg trenger, ligger de på feil plass, ler han. Han er enn «bånn-gass» mann, og ikke redd for avstander, det er mer prinsippet:
-Det er tidkrevende å hente deler.
Jeg vil heller bruke tiden på verdiskapende handlinger. Derfor er det også bygget teststasjoner rett ved siden av arbeidsstasjonen. Her testes alt av dieselplater, hoppetusser og annet småutstyr før det sendes ut på anlegg, forklarer han.
-Det stopper ikke med dette. Den såkalte Lean-tankegangen er forankret, vi forbedrer oss litt hele tiden, litt hver dag, avslutter Frøiland.
Artikkelen ble først publisert i Stangeland Magasinet nr 122.
9.12.2024
Folk og kompetanse
Under Vinterfest 2024 ble det tradisjonen tro delt ut ulike priser til ansatte som har bemerket seg ekstra foregående år. I år gikk den gjeveste prisen til anleggsleder Ingvald Årsvoll.
25.11.2024
Samfunnsansvar
Årlig deler Stangeland ut en julegave pålydende 100.000 kroner til gode formål i regionen vår. I 2024 gikk gaven til Barnekreftforeningen Rogaland.
21.11.2024
Eiendom og investeringer
Stangeland Gruppen
I Dusavik gjør Stangeland Gruppen en av sine største investeringer noen gang. Sammen med NorSea kjøper Stangeland Baker Hughes sitt anlegg som er under bygging.
14.11.2024
Damplastring
Vannassen, et av Stavangers viktigste friluftsområder, har fått seg et betydelig løft. 14. november stilte nabolaget opp til snorklipp med ordføreren.
7.11.2024
Stangeland Gruppen
Pressemelding
Stangeland Gruppen styrker sin tilstedeværelse i Ryfylke gjennom kjøp av 50% av aksjene i Randøy Stein, en ledende aktør innen uttak og salg av naturstein. Selskapet skal fortsette å videreutvikle den sterke merkevaren og sine kvalitetsprodukter under eget navn og med dagens dyktige ansatte.